Waarom lijkt de lichamelijke opbouw van de mens zoveel op die van het varken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DNA-profiel varken doorbraak voor medisch onderzoek Reageer / bekijk reacties (5)
Het is een grote doorbraak voor de medische wereld: het hele DNA-profiel van het varken is bekend. De drie miljard bouwstenen kunnen helpen bij het bestrijden van menselijke ziekten.
Het heeft 20 jaar geduurd, maar nu zijn alle erfelijke geheimen van het varken bekend. Onder leiding van de Universiteit Wageningen hebben wetenschappers uit twaalf landen het 'genoom' van het varken in kaart gebracht. Dat is het geheel van alle genetische informatie die in een cel zit opgeslagen, de genetische blauwdruk.
Model voor medisch onderzoek
Geen enkel dier lijkt zo veel op de mens als het varken. Het is een alleseter met een vergelijkbare spijsvertering en verder is ook de grootte van de organen als hart, nieren en de alvleesklier vergelijkbaar met die van de mens. Het varken is dus belangrijk als model voor medisch onderzoek.
Door het baanbrekende onderzoek, dat wordt gepubliceerd in het toonaangevende wetenschapsblad Nature, kunnen menselijke ziekten als obesitas, diabetes, alzheimer en parkinson beter worden onderzocht. Varkens-dna kent geen geheimen meer
Varkens als proefdier
Ook varkensboeren zijn blij met onderzoek. Er kan nu bijvoorbeeld nog preciezer op bepaalde eigenschappen worden gefokt. Omdat varkens zo op ons lijken, worden ze ook gebruikt als proefdier. Dierenwelzijnorganisaties zijn bang dat er nu meer varkens als proefdier zullen worden gebruikt.
In Nederland worden jaarlijks tienduizend varkens gebruikt als proefdier, maar dat is niets vergeleken met de 20 miljoen die hier elk jaar voor de consumptie worden gebruikt.

Het beste antwoord

Dat is zo geëvolueerd. Wij lijken ook op heel veel andere zoogdieren. Kijk maar eens naar de primaten ('mensapen'). En er zijn ook echt wel belangrijke verschillen tussen varkens en mensen; zo hebben wij nagels en geen hoeven.
Maar omdat varkens en mensen beide zoogdieren zijn én alleseters, lijken we inderdaad best veel op elkaar. Ons dieet ('alles') zorgt er bijvoorbeeld voor dat onze spijsverteringsstelsels veel op elkaar lijken en dat we bijvoorbeeld niet (zoals de koe) vier magen nodig hebben of (zoals de kat) scheurkiezen.
Men zegt dat mensen bij sommige kannibalistische volkeren wel 'lang varken' worden genoemd...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar is geen reden voor, dit is toevallig evolutionair zo geëvolueerd en bleek handig te zijn om als proefkonijn in te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk door de evolutie. Ook doordat we een vergelijkbaar voedingspatroon hebben.