Hoe komt het dat bij een dag oude kippen bloed geen glucose in zit?

Ik moest voor een biologie project aantonen over er glucose in het bloed zit. Nou was mijn kippen bloed een dag oud, en niet vloeibaar. Ik heb geprobeerd met fehling a en b glucose aan te tonen, maar het was negatief. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat komt waarschijnlijk omdat het suiker is opgenomen door de spiercellen in de tijd nadat de kip geslacht is. Die cellen breken vervolgens het glycogeen wat zij hebben opgeslagen af om processen aan te drijven om zo lang mogelijk in leven te blijven. En dat gaat best snel, dus dan is er gauw een nieuwe bron van suiker nodig, en dat komt zeer waarschijnlijk in het bloed.

Daarnaast hebben cellen in het bloed, zoals de witte bloedcellen, ook glucose nodig om te leven. Zij zullen dan ook een aandeel hebben in het opnemen van glucose.

Tenzij je bloed afneemt van een nog levende kip, net als bij een mens eigenlijk, zul je niet zo gauw glucose in kippenbloed kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vlees bevat sowieso geen suiker.

Waarom? Omdat suiker wordt niet opgeslagen in het bloed of weefsel of spieeen van levende wezens, het wordt direct verwerkt in een metabolisch proces tot energie. Water daarentegen wordt wel opgeslagen.