Waarom eten apen poep?

Ik heb meerdere keren in dierentuinen gezien dat Chimpansees poep eten (van zichzelf en van elkaar). Waarom doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
7.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wellicht is het voor hun gewoon eten en vinden ze het ook niet vies o.i.d.

Het beste antwoord

Niet alleen apen eten poep, veel diersoorten eten poep van zich zelf of van anderen. De reden van dit gedrag is , dat die dieren in die ontlasting mineralen en/of vezels vinden die ze op dat moment nodig hebben.
jc54
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wij mensen eten of aten ook poep, hetzij onrechtstreeks. Er werd,wordt toch poep gebruikt als meststof bij de landbouw. Waarom? inderdaad, omdat er nuttige stoffen in poep zitten. Aangezien de apen en andere dieren niet aan landbouw kunnen doen, eten ze de poep rechtstreeks. Veel heeft ook te maken of er bepaalde stoffen schaars zijn of niet. Als er bv een bepaald mineraal schaars is en dat bevind zich in de poep dan zullen deze dieren geneigd zijn om poep te eten.
Er wordt zelfs een (zeer dure)koffie verkocht die men uit poep haalt. Het dier, de naam ontglipt mij nu, eet de zaden op en zo komen deze zaden, na een fermentatieproces, tesamen met de poep naar buiten. Daarna worden deze zaden uit de poep gehaald en wordt er koffie van gemaakt, die dan voor heel veel geld als exclusiefe koffie wordt verkocht. We eten ook de poep op die in mosselen, escargoos enz zitten.
Smakkelijk
Robby BB