waar bestaat de binding tussen de cellen en de extracellulairematrix uit? alle info over dit onderwerp is welkom.

Ik studeer Biotechnologie aan de hogeschool van hall-larenstein, en wil graag wat meer weten over de binding tussen cellen en de E.C.M. dit is puur een intresse-vraag en heeft niks te maken met huiswerk. even dat jullie het weten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cellen staan met elkaar en met de omgevende matrix in verbinding via specifieke gedifferentieerde structuren van de membraan. Afhankelijk van het type verbindingsstructuur zijn twee functies te onderscheiden: het binden aan de matrix en (of) buurcellen en het uitwisselen van informatie met cellen in de directe omgeving. Behalve de structuren die zorg dragen voor hechting of fixatie van de cel, treft men aan de buitenzijde van de membraan een grote verscheidenheid van andersoortige functionele eenheden aan, de receptoren. Deze receptoren zijn in staat selectief moleculen te binden. Binding van primaire boodschappers leidt tot activatie van tal van cellulaire processen, veelal via intracellulaire secundaire boodschappers; dit wordt signaaltransductie genoemd en komt in hoofdstuk X uitgebreid aan de orde. Primaire boodschappers kunnen van ‘ver’ komen (bijv. hormonen, zoals het in de pancreas gevormde insuline dat het glucosemetabolisme in diverse organen stimuleert), maar via cel-celinteractie kan ook op korte afstand regulerende invloed worden uitgeoefend. Een goed voorbeeld in dit verband is de activatie van de glycogenolyse in de leverparenchymcel onder invloed van prostaglandine D2, dat geproduceerd wordt door naburige Kupffer-cellen na fagocytose van bijv. endotoxinen. Dit fenomeen biedt een mogelijke verklaring voor de hyperglykemie die klinisch vaak in het begin van een Gram-negatieve sepsis wordt waargenomen. De extracellulaire matrix is opgebouwd uit een grote verscheidenheid aan macromoleculen, waaronder collagenen, elastine, proteoglycanen, glycosaminoglycanen en glycoproteinen. De eerste twee soorten macromoleculen worden tot de structurele componenten gerekend, terwijl proteoglycanen, glycosaminoglycanen en glycoproteïnen de meer adhesieve elementen vormen.

Antwoorden (1)

Cellen staan met elkaar en met de omgevende matrix in verbinding via specifieke gedifferentieerde structuren van de membraan. Afhankelijk van het type verbindingsstructuur zijn twee functies te onderscheiden: het binden aan de matrix en (of) buurcellen en het uitwisselen van informatie met cellen in de directe omgeving. Behalve de structuren die zorg dragen voor hechting of fixatie van de cel, treft men aan de buitenzijde van de membraan een grote verscheidenheid van andersoortige functionele eenheden aan, de receptoren. Deze receptoren zijn in staat selectief moleculen te binden. Binding van primaire boodschappers leidt tot activatie van tal van cellulaire processen, veelal via intracellulaire secundaire boodschappers; dit wordt signaaltransductie genoemd en komt in hoofdstuk X uitgebreid aan de orde. Primaire boodschappers kunnen van ‘ver’ komen (bijv. hormonen, zoals het in de pancreas gevormde insuline dat het glucosemetabolisme in diverse organen stimuleert), maar via cel-celinteractie kan ook op korte afstand regulerende invloed worden uitgeoefend. Een goed voorbeeld in dit verband is de activatie van de glycogenolyse in de leverparenchymcel onder invloed van prostaglandine D2, dat geproduceerd wordt door naburige Kupffer-cellen na fagocytose van bijv. endotoxinen. Dit fenomeen biedt een mogelijke verklaring voor de hyperglykemie die klinisch vaak in het begin van een Gram-negatieve sepsis wordt waargenomen.

De extracellulaire matrix is opgebouwd uit een grote verscheidenheid aan macromoleculen, waaronder collagenen, elastine, proteoglycanen, glycosaminoglycanen en glycoproteinen. De eerste twee soorten macromoleculen worden tot de structurele componenten gerekend, terwijl proteoglycanen, glycosaminoglycanen en glycoproteïnen de meer adhesieve elementen vormen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessante tekst! Kreeg vroeger alleen wat celbiologie bij (neuro)fysiologie onderwezen. Dit is interessant! Helaas alleen geen antwoord op de vraag (waar ik ook erg benieuwd naar ben!) Overigens: IK gaf je geen negatief oordeel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wellicht in de onderstaande alinea in een paper voor u nog wat specifieker: Connecting Cells to the ECM Most normal vertebrate cells cannot survive unless they are anchored to the extracellular matrix. This anchorage dependence is often lost when a cell turns cancerous. (HeLa cells, for example, are among the few types of vertebrate cell that can be grown in liquid culture.) View normal mouse fibroblasts anchored to the substrate and cancerous cells that are not.
Cells attach to the ECM by means of transmembrane glycoproteins called integrins. The extracellular portion of integrins binds to various types of ECM proteins:
collagens
laminins
fibronectin
The intracellular portion binds to the actin filaments of the cytoskeleton. Bron: http://users.rcn.com/jkimball.ma.ultranet/BiologyPages/E/ECM.html