Weet iemand wat voor soort spinsel dit is, en wat voor dier (vermoedelijk insect of larve) dit heeft gedaan? Was dit schadelijk?

De foto is genomen op 14 november 2012 in de Kralingse Bos, in Rotterdam.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar dit lijkt me eerlijk gezegd iets dat is blijven hangen na een gezellig gedecoreerd Halloween-feestje in het bos. Heb je gechecked of het kunststof is ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo, er komt meteen een wilde "min-dispatcher" aan te pas!
Geen minnen van mij, in ieder geval! Inderdaad, had prima het restje kunnen zijn van een Halloween feest, maar ik was niet op het idee gekomen. Ik was eigenlijk zo verbaasd over die spinsel zo laat in het seizoen...
Overigens, er was veel die spinsel, en niet alleen naast de padjes in het bos. Als het toch man-made is, dan is het een behoorlijk uitbundig feest geweest!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, geef een groep padvinders allemaal zo'[n zakje, en je vindt binnen een half uur het hele bos niet meer terug ;)
(En er kunnen natuurlijk ook prima kleine echte spinnewebben tussen hebben gezeten ; het was tenslotte midden in de herfst.)

Het beste antwoord

Dit is toch overduidelijk het wrk van Homo Sapiens, en wel naar alle waarschijnlijkheid exemplaren tussen jong en volwassen in.
Vermoedelijk hebben er de twee weken daarvoor (31 oktober) waqt jongelui een feestje gehad, of zit er wellicht een scouting-groep in de buurt die een thema-avond gevierd heeft.

Het spinsel is in elk geval kunststof vezel dat in zakken wordt verkocht bij tuincentra en andere winkels die seizoensartikelen verkopen. Deze laat zich eenvoudig uittrekken en rafelen tot een soort van spinrag, dat je over voorwerpen en langs muren kunt bevestigen ter decoratie.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Je ziet het vooral aan de dikke plukken aan de uiteinden waar het rag onvoldoende is uitgerafeld. Probeer het maar eens, als het er nog hangt of als je in deze tijd van het jaar aan een zakje kunt komen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je was me nèt voor... ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat terwijl ik toch even moest zoeken naar goede foto's ;)
Maar inderdaad ; ongetwijfeld de resten van een feestje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo, minner ; vertel maar eens welk 'insect' het volgens jou geweest is dan.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thnx Marleen, ik wist meteen dat dit het juiste antwoord was. Gek dat ik niet meteen op het idee kwam dat dit geen natuurlijk oorzaak had, zo zie je de nut van zo'n site!