Nee, een vis is geen zoogdier. Zoogdieren zijn dieren die levende jongen te wereld brengen, warmbloedig zijn, ademen via longen etc.

Vissen behoren tot de gewervelde dieren en ademen via kieuwen.

Toegevoegd na 10 minuten:
'Vissen behoren tot de gewervelde dieren en ademen via kieuwen.' Sorry 'en' moest 'maar' zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoogdieren zijn vooral ook dieren die hun jongen ZOGEN.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die was ik inderdaad in de haast even vergeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus pelle haha. Eerste wat ik dacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn ook levendbarende vissen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net zoals dat er levendbarende slangen zijn ja, maar hierbij is er sprake van eieren die in de buik uitkomen.
Nee. Zoogdieren zijn dieren die hun jongeren 'zogen', oftewel borstvoeding geven, vandaar die naam. Vissen zogen hun dieren niet.
Vissen behoren tot een aparte groep die vissen heet. De groepen zijn:
- vogels
- zoogdieren
- reptielen en amfibieën
- vissen
- geleedpotigen
- weekdieren
- sponzen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die wel.
Er zijn bij het rijk van de dieren 8 afdelingen:
-eencellige dieren
-sponzen
-weekdieren
-wormen
-gewervelden
-holtedieren
-geleedpotigen
-stekelhuidigen

In de afdeling van de gewervelden zitten ook weer 5 afdelingen, dat noem je de klasse. Deze 5 zijn:
-vissen
-amfibieën
-reptielen
-vogels
-zoogdieren

de vis is een klasse.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de klassen horen ook nog: geleedpotigen, weekdieren en sponzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Serieus? Moesten we dat allemaal voor niks leren dan? ;p
Zowel vissen als zoogdieren behoren tot de gewervelde dieren maar zijn 2 verschillende klassen.

Het verschil zit 'm voornamelijk in 3 zaken:

1. Vissen hebben schubben, zoogdieren niet.
2. Vissen zijn koudbloedig, zoogdieren warmbloedig.
3. Vissen ademen door kieuwen, zoogdieren m.b.v. longen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met uitzondering van bijv. het Schubdier, die heeft schubben maar behoort tot de zoogdieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitzonderingen bevestigen de regel. Een eigenschap die ik ben vergeten noemen is dat vissen eieren leggen en zoogdieren levendbarend zijn. Ook daarop is een uitzondering: de eierleggende zoogdieren.
Nee (zie andere antwoorden), maar er zit wel een addertje onder het gras (een adder is trouwens een reptiel, ook al geen zoogdier).
Er zijn namelijk wel dieren die 'vis' genoemd worden, maar het niet zijn. Dat zijn de walvissen en walvisachtigen. Denk bijvoorbeeld aan de blauwe vinvis, de Groenlandse walvis en de potvis. Bij andere walvisachtigen zit het woord 'vis' niet in de naam, maar daar denken toch veel mensen van dat het vissen zijn: de bultrug, de orka en alle soorten dolfijnen.
Al deze walvisachtigen zijn geen vissen maar (zee)zoogdieren. Ze hebben longen en moeten regelmatig naar de oppervlakte komen om adem te halen door het gat bovenop hun kop. Ze baren levende jongen (ze leggen dus geen eieren), en die drinken moedermelk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Andersom misschien wel, een vis is een gewervelde die geen viervoeter is, dus een soort samenraapsel van in het water levende gewervelden. In de visserij worden zelfs zeezoogdieren en ongewervelden er ongegeneerd bij opgeteld.
Zoogdieren zijn meer verwant aan de coelacanth dan karpers, maar toch worden zoogdieren niet tot de vissen gerekend. Het heeft denk ik een antropocentrische oorzaak dat er zo tegen aan wordt gekeken. : "Alle apen zijn apen, behalve mensen, want die stammen van de apen af". Ik neem aan dat bavianen en mandrils er ook zo tegenaan kijken. Op grond van afstamming bezien zijn de zoogdieren maar een heel klein zijtakje van een enorm ingewikkelde stamboom met primitieve en moderne vissengroepen.