zijn er uitzonderingen buiten de stam chordae die een wervelkolom hebben?

Ik wil weten of er nog andere dieren zijn met een wervelkolom buiten de stam chordae

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (1)

Nee want deze groep omvat ALLE dieren die (althans in aanleg) een chorda hebben: een elastische weefselachtige streng die langs de gehele rug van het dier loopt. bij gewervelden wordt dit nog verstevigd door een serie ruggenwervels.

"Chordadieren (Chordata) zijn een stam van de dieren en omvat de gewervelden (Vertebrata), slijmprikken (Myxini), manteldieren (Urochordata) en lancetvisjes (Cephalochordata). Het omvat alle dieren die althans in aanleg een chorda hebben. Dit is een elastische, weefsel-achtige streng die langs de gehele rug van het dier loopt. Bij de gewervelden wordt in een later stadium van de ontwikkeling van het dier de rug nog verder verstevigd door een serie ruggenwervels. Van de oorspronkelijke chorda is meestal alleen in het embryonale stadium nog iets terug te vinden."

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens hebben niet al deze dieren een wervelkolom maar een chorda en dat is een flexibel, staafvormig orgaan bestaande uit elastisch weefsel, dat zich bevindt in het mesoderme gedeelte van het embryo; aan de rugzijde tussen de neurale buis en de ingewanden. Bij gewervelden (Vertebrata) ontwikkelt de chorda dorsalis zich tijdens de ontwikkeling van het embryo tot de ruggengraat. Bij groepen chordadieren zonder ruggengraat, zoals lancetvisjes (Cephalochordata) of manteldieren (Tunicata), vormt de chorda dorsalis in volwassen dieren het endoskelet, dat dient voor versteviging en als aanhechtingspunt voor de spieren.