De jakhalzen vormen een groep van middelgrote hondachtigen uit het geslacht Canis, waartoe ook de hond, de coyote, de wolf, de rode wolf en de Ethiopische wolf. behoren. Jakhalzen leven in Afrika, Zuid-Azië en Zuidoost-Europa. Er zijn drie soorten: de goudjakhals (Canis aureus), de zadeljakhals (Canis mesomelas) en de gestreepte jakhals (Canis adustus). Een gezamenlijke voorouder van deze dieren leefde ongeveer zes miljoen jaar geleden. Soms wordt ook de Ethiopische wolf (Canis simensis) tot deze groep gerekend, maar deze soort is waarschijnlijk nauwer verwant met de wolf.

Zie verder wikipedia-link.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een jakhals is een soort hond die op de prairie leeft, bijvoorbeeld in Afrika. Zoiets als de hyena dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een wolfachtige hond, zie plaatje
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De jakhalzen vormen een groep van middelgrote hondachtigen uit het geslacht Canis, waartoe ook de hond, de coyote, de wolf, de rode wolf en de Ethiopische wolf. behoren. Jakhalzen leven in Afrika, Zuid-Azië en Zuidoost-Europa.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of Jakhalzen en hyena's de zelfde sociale gedragingen hebben weet ik niet. Maar over Hyena's heb ik begrepen dat zij zorgen voor bejaarde en hulpbehoevende soort genoten.