Kan iemand verklaren hoe de evolutie een produkt kon opleveren als de koekkoek en het koekkoeksjong?

Het is al bijzonder dat de "moeder"-koekkoek haar nestel- en broedinstinct verdrong (of had ze het nooit?) om broedparasiet te worden. Helemaal bizar lijkt het, dat het koekkoeksjong nog voor hij het levenslicht aanschouwt (nog blind) al de eieren van zijn gastouders over de rand van het nest kiepert. En dat allemaal zonder bewuste planning.
Evolutionair lijkt het ook onnodig, want de andere jongen, die later uit het ei kruipen en veel kleiner zijn, maken so-wie-so geen schijn van kans bij de voedselverdeling... Welke weg zou de evolutie hier gevolgd hebben?

Toegevoegd na 2 minuten:
hmm.. zeg maar koekoek.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je zeker dat het jong dan nog blind is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou.. niet echt. Je leest het wel eens:
"De pas uit het ei gekomen jonge koekoek heeft het e.e.a. te doen om zich van goede en exclusieve zorg te verzekeren. Het ei van de koekoek komt na 12 dagen uit en dat is meestal iets vroeger dan de eieren van de waardvogel. Het koekoeksjong is blind, maar begint al na 8 uur zijn nestgenoten uit het nest te gooien."
(http://dier-en-natuur.infonu.nl/vogels/15234-vogels-de-koekoek.html)

Het beste antwoord

Lang niet alle koekoeksoorten zijn broedparasieten en ook bij andere soorten dieren is broedparasitisme de methode van voortplanting geworden. Er zijn ook nog een paar tussenvormen waarbij koekoeken hun eieren in de nesten van soortgenoten deponeren en soorten koekoeken waarbij de ouders het ei in nesten van andere vogels deponeren, maar nog wel zelf samen met de gastouders voedsel aanslepen voor de jonge koekoek.
De meest logische lijn lijkt me dat de koekoeken eerst sociale broeders waren, waarbij koekoeken soms eieren in nesten van soortgenoten deponeerden en dat dat gedrag na bewezen succes hebben uitgebreid tot niet soortgenoten.

De reflex om de eitjes uit het nest te duwen is logisch, de koekoek hoeft geen rekening meer te houden met niet verwante voedselconcurrenten als hij de eitjes meteen het nest uitwerkt. Het zou kunnen dat oudervogels toch beter reageren op jongen van hun eigen soort. Dit soort simpele reflexen zie je erg veel bij vogels, zoals de binnenrolreflex van broedende ganzen. Alles wat binnen hun blikveld komt en enigszins op een ei lijkt wordt in het nest gerold. Het zijn erfelijk vastgelegde gedragingen en daarom erg onveranderlijk, primitief en gevoelig voor vergissingen (een gans zou bijvoorbeeld ook een bierblikje het nest in rollen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De evolutie is geen ontwerp, maar een lukraak uitproberen van mogelijkheden.
Uiteindelijk zal na verloop van tijd de meest efficiente manier overblijven en welke dat is, daar kunnen we alleen maar naar raden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou hier hoeven we niet te raden: de koekoek had een goede mogelijkheid bedacht om te overleven. Anders was die er niet meer geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu ga je er van uit dat de koekoek,trouwens net als de mens en de rest van alle levende dingen het eindproduct van de evolutie is, Pelle, maar volgens mij is er geen eindproduct en zal de evolutie altijd doorgaan, zolang de aarde blijft bestaan.
Blijkbaar was het evolutionair wel verstandig om die eieren meteen weg te kieperen (zelfs moeder koekoek gooit er soms al een paar uit) anders had de koekoek dat niet geleerd, stukje instinct.

Verder zijn er heel wat onderzoeken mbt dit gedrag gedaan en het heeft voor een groot deel ook met de kleur eieren te maken. Sommige vogels gooien andervogels eieren er zelf al uit omdat de kleur verschillend is, dus alleen de koekoeksoorten die eieren leggen in nestjes van vogels die gelijkkleurige eieren leggen zullen het evolutionair overleven.

Ook is het zo dat door evolutie vogels die eieren er uit gooien als ze niet lijken op hun eigen ei dat DOEN omdat ze door koekoeken geparasiteerd werden. Ze hebben dat dus zo aangeleerd dus er is wel een evolutionair gevolg ontstaan bij de overige vogels, die hebben zich aangepast. Koekoeken pasten zich daar weer aan door eieren te leggen die meer lijken op dat van de vogels in wiens nest ze parasiteren.

"Er schijnen volgens Engelse onderzoekers ook vier genetische (erfelijke) afstammingslijnen van koekoekswijfjes te bestaan die ieder eieren leggen waarvan de kleur opvallend gelijkt op deze van de door hen geparasiteerde vogelsoorten, een uitzondering is het ei dat de koekoek aflegt in het nest van de heggemus die volledig blauwe eieren legt terwijl dat van de koekoek bleek en gespikkeld is"

De bron is zeer interessant om te lezen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nu eenmaal zo dat een Koekoek zeer veel eieren legt,veel meer dan ze zelf in één Lente zou kunnen uitbroeden,kom dan nog eens bij dat elk koekoeksjong zeer veel eet,veel meer dan de Moederkoekoek in één Lente zou kunnen verzamelen.
Daarom legt de Koekoek in vele nesten één ei,één ei per nest,zoals bvb een nest van de Kleine Karekiet.
Nu is het zo dat een Karekiet in haar nestje 3 a 5 eitjes legt,vraag: Hoeveel eten heeft één Koekoeksjong per dag nodig?
Antwoord: Evenveel als 3 a 5 Jonge Karekieten.
Stel je voor dat een koppeltje Karekieten 5 eigen jongen + een Koekoeksjong zou moeten voeren?
Zij zouden zich letterlijk dood werken omdat dit een onmogelijke taak is,want zij zouden zelf niet aan eten en rust toekomen en nog zouden alle jonge dood gaan van de honger.
Dat is dan ook de reden waarom de Jonge Koekoek als eerste uit het ei komt en daarna alle eieren en al eventuele uitgekomen Karekietenjongen uit het nest kiepert.
Eén troost echter:
De kans is zeer groot dat een Karekietennest geen twee jaar achter elkaar door een Koekoek bezocht word.
Net zoals er geen twee keer twee sluipwespen éénzelfde Rups,of vogelspin bezoekt om het te verdoven via een beet om vervolgens in de nog levende prooi een ei te leggen waarna dit uitgekomen jong levend voer heeft.
Ik schreef hier op wat ik wist vanuit mijn geheugen.
Toch zocht ik ook een link,achteraf..Mogelijk heb je ook daar iets aan?