Hoe ontstaan meren?

Kan dit a.u.b. in kindertaal (dus iets makkelijker dan wikipedia :))

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
6.6K

Antwoorden (5)

Meren ontstaan doordat er aardverschuivingen plaatsvinden. Hierdoor ontstaan "gaten", deze gaten worden gevuld met regenwater of door een rivier. Op een gegeven moment vult de gat met water en ontstaat er een meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot honderd jaar geleden was men van mening, dat meren de overblijfselen waren van vroegere zeeën. Dit geldt wel voor enkele ervan.Voor de meeste meren bestaan er echter andere verklaringen en deze kan je vinden op de bijgevoegde website:(artikel te lang om hier te kopiëren),
http://www.de-aarde.com/de-aardoppervlakte/meren-ontstaan/
fremar
11 jaar geleden
Op verschillende plekken op met schillende oorzaken . In Nederland vaak door afgraving !? In het verleden haalden daar grond weg om de grond er om heen droog te maken , tevens haalde men daar zand , voor wegen bouw weg . Of veen (voor brandstof . Dan het andere uiterste in de bergen waar ook vulkaan activiteit was is vaak een krater meer , dus in de oude krater ontstaat een meer . Dan de meren zoals in Afrika daar waar een laag gebied is en een rivier stroomt daar door heen ontstaat ook vaak een meer soms komen er wel meerdere rivieren in uit en die stromen aan de andere kant weer verder naar zee . Meren op natuurlijke manier ontstaan ook vaak naast bergen in zeg een dal dat vol stroomt na dat de sneeuw gesmolten is . Stuw meren zijn er ook nog dat in een groot reservoir vlak voor een dam . Of er achter :) . Nou meer meren weet ik niet ! Oja nog een bever meer . Bevers bouwen dammen in rivieren en dan ontstaan er ook overstromingen met een soms groot meer als gevolg .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aarde bestaat niet enkel uit aarde,want aarde daar gaat het regenwater zo doorheen en dat is maar goed ook want ondergronds komt het water op deze wijze ergens anders gefilterd weer tevoorschijn,gefilterd door het zand en daardoor lekker drinkbaar.
Maar onder het zand en de aarde is er enkel rots en als na verloop van honderden of duizenden jaren op een plek alle grond aarde en zand is weggespoeld,de rotsen opgedroogd en het laatste beetje zand weggewaaid dan is er dus geen aarde meer waardoor het regenwater kan weglopen en dan blijft daar dus het water staan en ontstaat er zo een natuurlijk meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke verdieping (putje) in het aardoppervlak zal een meer vormen als er meer water inkomt door aanvoer van rivieren en neerslag dan er verdampt aan het oppervlak. Het meer wordt dan groter totdat de extra verdamping aan het grotere oppervlak of waterafvoer aan de overstromende rand voor een vergrote afvoer zorgt. De verdiepingen in de aardkorst hebben verschillende oorzaken. Weggesmolten ijskappen (Grote Meren), Verdwenen vulkaankegel na eruptie (Tobameer), Slenken (Malawimeer),, min of meer toevallige kommen (Victoriameer) en dichtgeschoven rivierdalen na aardverschuiving of stuwdam.