Waarom 'glimmen' glimwormen?

hoe kan het dat glimwormen licht kunnen uitstralen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Het beste antwoord

Een opmerkelijke eigenschap is het vermogen om licht te produceren, wat bioluminescentie wordt genoemd. Het licht wordt zelfstandig en op biochemische wijze 'gemaakt' in aparte organen aan het achterlijf en is meestal geelgroen van kleur (soorten uit de verwante familie Phengodidae ("glow-worms" in Amerika) kunnen uit aparte lichtorganen zowel groen als rood licht uitstralen (geslacht Phrixothrix)). Het licht wordt geproduceerd door de oxidatie van het pigment luciferine door het enzyme luciferase, een biochemische reactie waarbij licht ontstaat. Onder de laag lichtproducerende cellen zit dikwijls een laag cellen waarin kleine kristallen zitten die het licht naar buiten reflecteren.
Misschien een moeilijk verhaal, maar lees de link even na, dan wordt het wat duidelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

die hebben een plek op hun achterlijf dat in staat is om van een chemische reactie licht te maken... Dat heet fluorisentie of fosforescentie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet bioluminescentie.......
Vuurvliegjes zijn de spaarlampen van de natuur. In hun lichaam bevindt zich een enzym met de naam luciferase (lettelijk "lichtdrager"). In de buik van het vuurvliegje gaat dit enzym een reactie aan met andere stoffen en zer daarbij chemische energie om in licht. Dat gebeurt erg effectief: 96 procent van alle energie wordt licht, in tegenstelling tot 5 procent bij een gloeilamp en 20 procent van een spaarlamp. Waarom licht? Licht trekt andere insecten aan, die het vuurvliegje oppeuzelt. Ook speelt licht een belangrijke rol bij het aantrekken van partners.

Voor de Maya-indianen waren vuurvliegjes heilig.
In China worden vuurvliegjes in een lampion gestopt als verlichting.
Wie een vuurvliegje ziet, kan dat melden aan een internationale site: http:/tinyurl.com/3cxyqu
Over het algemeen stralen vrouwtjes meer licht uit dan mannetjes.
Bronnen: