Waarom is het soms moeilijk te bepalen of we in werkelijkheid leven of in een droom?

Oke, normaal gesproken leven we allemaal in werkelijkheid, maar soms is echt heel moeilijk te bepalen of het nou werkelijkheid is. Of het een droom is. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.5K

Het beste antwoord

Ik ken het gevoel, toen ik dagelijks te weinig sliep had ik dit gevoel veel vaker. Tegenwoordig bijna nooit meer.

Voor mij zijn er 3 varianten op deze vraag die ik me af en toe afvraag.

1. Is dit (deze dag) een droom?

2. Is de afgelopen tijd (jaren) een droom? (bijv als je al een tijd in een coma ligt)

3. Is alles een droom? (leven we in een simulatie)

Het is voor mij ook zo dat ik vaker dit soort dingen denk als ik bijv. in de tram zit en niets doe. Dus op de momenten dat ik het leven om me heen zie gebeuren en er zelf verder niet actief aan deelneem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ik weet heel goed het verschil tussen werkelijkheid en droom..
Mijn dromen zijn zo fantasievol, dat het nooit in werkelijkheid kan gebeuren;-)
Dus voor mij is het niet moeilijk om dat uit elkaar te houden;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet kunt bepalen of je droomt of dat het werkelijkheid is, dan droom je.

Want als je tijdens de werkelijkheid niet kunt bepalen of je droomt of dat het werkelijkheid is, dan is er iets niet in orde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt er vanaf wat je inneemt. Sterk spul, he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor het spul valt nog mee...
Er zijn meer mensen die met deze diep filosofische vraag tobben. Heb je 'The Matrix' wel eens gezien? Of voor de meer mainstream typetjes: ken je dat gedicht van Edgar Allen Poe: "A dream within a dream".

Het zal wel met de werking van de menselijke geest te maken hebben... Maar wonderlijk is het wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Als je het ff niet meer weet: gewoon een emmer water over je hoofd gooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen hebben soms moeite met werkelijkheid en fantasie. Je kunt voor de neus van een kleuter een clownspak aan doen en je helemaal schminken als clown en als je dan klaar bent, gelooft de kleuter werkelijk dat jij een clown bent. Sinterklaas is hier ook een goed voorbeeld van. Naarmate wij ouder worden leren wij het verschil tussen werkelijkheid en fictie/droom/fantasie te onderscheiden.

Wanneer volwassenen moeite hebben met het onderscheidt tussen werkelijkheid en fictie, dan is er psychisch iets niet in orde. Psychische stoornissen zoals psychoses, schizofrenie, zware depressies, kunnen het probleem zijn. Ga bij jezelf na of dat het geval is. Als je zeker weet dat je geestelijk helemaal gezond bent, kan er maar één ding zijn; Je hebt gewoon een hele sterke "kinderlijke" fantasie. Dan zou ik zeggen, droom lekker verder en geniet ervan, mits je maar wel met beide benen op de grond blijft staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen de werkelijkheid en een droom is vaak nauwelijks zichtbaar in de droom...

En niet normaal gesproken leven we in werkelijkheid, de werkelijkheid is van dien aard dat het ALTIJD zo is, wat is het dan voor een werkelijkheid als die komt en gaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar we in leven is als een droom alleen zijn de fysieke gewaarwoordingen eenduidig. Als je in je handen klapt voel je dat. In een nachtelijke droom is meer fantasie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms moet je kunnen dromen, om weer een werkelijkheid te kunnen scheppen.
De meest grote uitvindingen zijn gedaan door er eerst over te dromen en te fantaseren.
Zo kunnen droom en werkelijkheid in elkaar overlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is deze vraag in z'n algemeenheid gesteld,of gaat het om jouw persoonlijke visie?
Ik denk toch dat bijna alle mensen het onderscheid heel goed weten.
De waarschijnlijke oorzaak is m.i. dat jouw fantasie dan met je op de loop gaat.
In dat geval is profesionele hulp aan te raden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet precies wat je bedoelt, het lijkt soms totaal door elkaar heen te lopen, soms is er een moment van bewustzijn, dat geen bewustzijn meer is.
Het is dan meer het meelopen in een situatie die niet bij jou hoort, of juist bij jou.
Als je droomt, blijft er een stukje werkelijkheid bij je, als je wakker bent is er nog een stukje droom.
En heel soms zijn ze er allebei en moet je een keus maken om verder te kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn al veel antwoorden gegeven. Ik wil er nog wat aan toevoegen. Jouw werkelijkheid of de mijne nog niet te zijn. Dus daar zit ook een verschil in. Bv we zijn samen op een verjaardag. Jij vond het geweldig terwijl ik mij genegeerd voelde. Jouw werkelijkheid is dat het een fantastisch feest was en je denkt er met veel plezier aan terug. Mijn werkelijkheid is dat ik mij waardeloos voelde en ik de volgende keer niet meer naar zo'n feest zou gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp de bedoeling van je vraag. Er lopen naar mijn mening een aantal dingen naast elkaar: het hier en nu (voor de meeste mensen de realiteit), dromen in al haar verschillende vormen, flashbacks, herinneringen (aan een vorig leven), levenslessen, leermomenten, etc.

Natuurlijk kun je het heel zwart-wit zien: overdag is de realiteit en 's nachts droom je buiten de werkelijkheid. Maar ik geloof zelf toch wel dat er overlappingen zijn waardoor je soms in een gevoel terecht kunt komen waarin het e.e.a. wat lastiger te bepalen is.

Laat je niet voor gek verklaren, je hebt echt geen psycholoog nodig en er is niets verkeerd of vreemds aan als je het mij vraagt. En wie zegt dat alles zo zwart-wit is, of moet zijn?

Ik kan er nog veel meer over zeggen maar laat het hier even bij, hopelijk kun je er toch iets mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik heb een keer een documentaire gezien over dit onderwerp,..

Volgens die geleerde, kunnen de hersenen geen onderscheid maken in wat nou echt is of nep. bijvoorbeeld: als je voor je een paar rode schoenen hebt, dan lichtte bepaalde delen in de hersenen op, Als je je ogen daarna sluit, en je dat zelfde paar schoenen in gedachte neemt, dan lichtten dezelfde delen op dan als je ze echt zou zien.

ook heb ik wel een paar keer echt serieus gedroomd, dat ik dus wakker was geworden, dus ik liep naar de badkamer [dat deed ik ook echt] en ik ging mn eigen wassen. daarna ging ik weer in mijn bed liggen en toen werd ik dus echt pas wakker, gewassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik droom soms lucide, en ik kan mij dan perfect realiseren dat mijn werkelijkheid op dat moment de droom is. Ik kijk zelfs naar de details en kleuren en beweging van de mensen die rondlopenMaar dat verhindert helemaal niet dat ik overdag wanneer ik wakker ben mij geheel realiseer dat ik niet droom.

Dus ik denk dat die moeilijkheid om je soms te realiseren of je in de werkelijkheid of in de droom leeft, te maken heeft me een beetje training. Ik bedoel als jij je dromen opschrijft kan je al veel beter onderscheid gaan maken van wat je droomt.

Sterker nog , in mijn dromen kom ik soms uit op plekken die ik al eerder heb bezocht in een andere droom . De plekken zijn totaal anders dan in de werkelijkheid . Terwijl ze toch hetzelfde representeren. Maar doordat ik in het verleden de droom heb opgeschreven, realiseer ik me dat het mijn "droom" werkelijkheid betreft. In de droom is dat overigens niet zo duidelijk vast te stellen . In werkelijke wereld is het verschil tussen de twee werelden voor mij heel duidelijk.

In de reakties zal ik een voorbeeld hier over geven. ( voor de geïnteresseerden) .