wat gebeurt er met de huid bij angst en hoe komt dat?

als je bang bent, trek je bijv. wit weg en ga je meer zweten. hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Als je bang bent, bereidt je lichaam zich voor om in actie te komen, bijvoorbeeld om te vluchten of te vechten. Dat hebben we nog overgehouden van onze voorouders.
Het begint ermee dat er allerlei stresshormonen in je bloed komen. Een van de belangrijkste is adrenaline, dat wordt gemaakt door je bijnieren, kleine orgaantjes die bij je nieren liggen. Het Latijnse ad = bij en ren = nier.
Adrenaline zorgt dat je hart sneller gaat slaan en dat je sneller gaat ademhalen, zodat er meer zuurstof in je spieren en je hersenen komt. Stresshormonen zorgen er ook voor dat de bloedvaten in je huid een beetje samentrekken, want het bloed moet zo veel mogelijk naar het hart, de longen, de hersenen en de spieren. Dan moet je huid het maar even met minder doen (zolang jij met die sabeltandtijger vecht; dat duurt niet zo lang). Je krijgt ook kippenvel. Dat is net zoiets als de staart van een kat, die dik wordt als ie kwaad of bang is. Alleen hebben wij niet zoveel haar meer dat het opvalt. Dus het maakt niet heel veel indruk op onze tegenstanders.
De huidige mens is vaak bang in situaties waar hij niet echt op de loop hoeft, bijvoorbeeld als hij examen moet doen of bij z'n aanstaande schoonouders op bezoek moet, maar de systemen werken nog precies hetzelfde als 100.000 jaar geleden.

Daardoor gaan mensen wel eens hyperventileren. Ze raken in de stress, maar verbruiken al die extra zuurstof niet, bijvoorbeeld omdat ze stilletjes zitten te wachten bij de tandarts. De beste oplossing is dan net DOEN alsof je met een sabeltandtijger vecht. Dus op en neer springen en met je armen zwaaien. Dat helpt beter dan in een zakje blazen.