Waarom krijg je het warm nadat je je hebt verslikt?

Zojuist verslikte ik me (een heel klein beetje maar) bij het drinken van een glas water. Niets ernstigs, gewoon even hoesten en het was weg. Gedurende de tien minuten daarna af en toe nogmaals hoesten omdat er nog een soort irritatie was achtergebleven. Nu is het helemaal over.

Wat me opviel is, dat ik het al vrij snel na het verslikken warm kreeg. Ik bedacht me dat dit eigenlijk altijd gebeurt als ik me verslik.

Vraag: *waarom* krijg je het warm nadat je je hebt verslikt?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Als je je verslikt is het lastiger om adem te halen, dus om voldoende zuurstof binnen te krijgen. Hierdoor wordt het signaal 'gevaar' naar je hersenen gestuurd. Je schiet dus eigenlijk in de 'vecht-of-vlucht'-reflex. Hierdoor wordt adrenaline aangemaakt.

Een relevant stukje over adrenaline: "Het algehele effect van adrenaline op de stofwisseling is een snelle en sterke verhoging van de concentratie van glucose en andere brandstoffen in het bloed. Bezetting van de b-receptoren leidt, waarschijnlijk ook via de vorming van cAMP, tot verslapping van de gladde spieren en tot verhoogde activiteit van de hartspier. Door dit alles is het organisme in een optimale conditie gebracht om op korte termijn een zeer hoge inspanning te leveren."

Door de verhoogde concentratie van glucose en andere brandstoffen in je bloed en door de verhoogde activiteit van de hartspier versnellen alle processen in je lichaam. Omdat het zo'n krachtige explosie in korte tijd is heeft dit direct effect op je temperatuur, waardoor je het warm krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat je het eerst spaans benauwd krijgt. Letterlijk. Je spant al je spieren aan om te hoesten en je bent bangig.
Ik had het vorige week met een botje. Je spant alles aan en de kracht van het hoesten zorgt voor warmte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door grote paniek in je lichaam, ontstaat warmte en het angstzweet breekt je dan uit.