Wat ziet een vogel, kan een vogel bijvoorbeeld ook een regenboog zien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

Een dagvogel ziet wel de regenboog als wij, een nachtvogel niet omdat die geen kleur ziet. Meer informatie over wat een vogel ziet hieronder:

Bij een blik op het vogelskelet is het onmiddellijk duidelijk dat een groot deel van de schedel wordt ingenomen door de oogkassen. Met andere woorden: vogels hebben grote ogen en daar kunnen we uit afleiden dat ze een uitmuntend zicht hebben. Bij levende vogels is het minder duidelijk, omdat uitwendig alleen een deel van het hoornvlies zichtbaar is. Het oog is zo groot dat het perfect in de oogkas past en er maar nauwelijks ruimte is voor spieren. Daarom kunnen vogels hun ogen maar slecht bewegen. Ze compenseren dit door de kop te draaien.

De basisstructuur van het oog lijkt op dat van andere gewervelden. We onderscheiden drie hoofdtypen. De meeste dagvogels hebben een platte oogbol met een breed netvlies, zodat ze een groot deel van hun omgeving kunnen zien. Roofvogels hebben een boller oog; ze zien een kleiner deel van hun omgeving, maar zien meer details. Het netvlies van roofvogels kan vier tot acht keer gevoeliger zijn dan dat van mensen. Dit heeft tot gevolg dat een Torenvalk bijvoorbeeld een zittende muis kan zien op een afstand van 50 meter. Uilen hebben een oog van het derde type, een meer buisvormige oogbol, die aangepast is aan zien in het donker.

Een kenmerkend onderdeel in het oog van gewervelden, en ook van vogels, is de gele vlek, een klein putje in het midden van het netvlies met een grote hoeveelheid kegeltjes (een type zenuwcel voor het zien van kleuren; de rest van het netvlies bevat een mengsel van zowel kegeltjes als staafjes). De gele vlek is het belangrijkst bij scherp zien. Veel vogels, zoals roofvogels en zwaluwen, hebben een tweede gele vlek voor het zeer goed schatten van afstand en binoculair zien.

Een merkwaardige structuur in het vogeloog is het pecten, een kamvormige structuur, rijkelijk van bloedvaten voorzien, die vastzit aan de oogzenuw en in de oogbol uitsteekt. Het pecten is het grootst bij vogels met een uitmuntend gezichtsvermogen. Het dient waarschijnlijk voor zuurstof- en voedselvoorziening van het netvlies.
Dagvogels kunnen ongeveer dezelfde kleuren zien als de mens, maar nachtvogels zien geen kleur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord was erg compleet en mijn zoon was zeer tevreden.