Een kameleon neemt de kleur van de omgeving aan, maar 's nachts is het donker; welke kleur heeft dan een kameleon? Kan de kameleon dan ook zien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kameleon kan zich toch echt camoufleren door op te gaan in de kleuren van zijn omgeving....

Het beste antwoord

De kameleon kan 's nachts zien maar niet zo goed als nachtdieren.
De oogbol is omkapseld maar dat betekend dat de pupil niet heel veel groter kan worden dan het gat van de omhulling.
Bovendien zijn 's nachts bij mens en dieren die kleuren kunnen zien , de staafjes actief, die geen kleur waarnemen maar wel veel lichtgevoeliger zijn dan de kegeltjes waarmee kleur waargenomen wordt.
Dus de kameleon heeft idd zijn rustkleur , stomweg ook omdat kleuraanpassing (wat energie kost) gestuurd wordt door de kleurwaarneming van de ogen die in het donker dus niet werkt, net als bij andere dieren die kleuren zien.
Er is ongeveer een lux nodig om kleuren te kunnen zien wat zelfs vaak met volle maan niet gehaald wordt.
Omdat een kameleon koudbloedig is wordt hij ook niet door slangen waargenomen die op warmte afgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

's Nachts zie je de rustkleuren van de kameleon. Dit is vaak een lichte kleur. Dit komt doordat de pigmentcellen niet actief zijn. Overdag wordt deze kleur bepaald door de activiteit en het samenknijpen en uitzetten van de pigmentcellen. 's Nachts zijn deze ontspannen en zie je de onderste laag pigmentcellen waar de witte cellen liggen.