Een allel is een bepaalde variant van een gen.
ZO simpel mogelijk : de kleur ogen van een kind worden bijvoorbeeld bepaald door één gen. (Weet niet of dat zo is, is maar een voorbeeld). Je krijgt eén zo'n gen (allel) van je vader, bijvoorbeeld voor blauwe, en één allel (gen) van je moeder, bijvoorbeeld voor bruine. Eventuele dominantie bepaald in dat geval welke kleur ogen je hebt, dus welk allel, welke variant van een gen, je oogkleur bepaald.

Zo heb je ook genen voor rood, blond of zwart haar, donkere of lichte huid, bepaalde ziektes of aandoeningen, je bloedgroep etcetera.
Het gaat altijd om hetzelfde gen, maar de eigenschappen van die genen kunnen verschillen ; er zijn verschillende 'allellen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een allel is een synoniem van een gen, het is dus hetzelfde (bron: theorieboek Biologie Voor Jou)