Kan een lijkschouwer zien of iemand vegetariër was?

Stel dat ik dood was en er zou een pathaloog-anatoom aan te pas moeten komen om een sectie uit te voeren, zou deze dan kunnen zien dat ik sinds mijn achtste vegetariër was, net als dat-ie kan zien of ik gerookt/gedronken heb? En waaraan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwacht je gezonder te zijn dan een mens die zijn hele leven vlees eet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat niet per se, ik ben ook geen vegetariër uit gezondheidsredenen. Ik vraag me alleen af of er in mijn lichaam iets anders is, zichtbaar, dan bij vleeseters.

Antwoorden (5)

Aan de inhoud van je maag en darmen, zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, hij/zij kan wel zien wat je de laatste dag(en) gegeten hebt, maar niet dat je vanaf je achtste vegetarier bent. Als je gerookt en (overmatig) gedronken hebt, zijn je longen en lever aangetast maar van vegetarisch voedsel lijden je ingewanden niets.
jc54
11 jaar geleden
Het makkelijkst gaat het via isotopenonderzoek. N15 en C13 hebben verschillende gehaltes bij vegetarisch en carnivoor/omnivoor dieet. Je hebt ook maar 1 haar nodig of iets dergelijks.

Bij het onderzoek naar de steentijddieten heeft men gegevens gebruikt van carnivoren en grazers uit die tijd en de menselijke waarden vergeleken met die van herten en wolven.

Toegevoegd na 4 dagen:
Voor de lange termijn zou ik dan een stukje tandemail nemen aan de buitenkant, of een aantal monsters, het probleem is dat weefsels zo snel ververst worden. Misschien ook organisch materiaal uit de gehoorsteentjes (otolieten), hoewel je dan vrij weinig materiaal hebt zou je het misschien jaar voor jaar kunnen laten zien wat je hebt gegeten, omdat dat eigenlijk het enige materiaal is dat heel langzaam aangroeit zonder dat het wordt gerecycled.
Een probleem met deze methode is wel dat ons voedsel uit allerlei wijd verspreide gebieden komt, het zou waarschijnlijk beter werken als je van plaatselijk verkrijgbaar voedsel leeft zoals in de steentijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een patholoog anatoom kan dit zeker vastellen. En tot op een zekere hoogte hoe lang je al geen vlees meer eet. Dit zal hij vast kunnen stellen aan je organen.
Als je een paar dagen geen vlees hebt gegeten zal er niets in de darmen (aan de oppervlakte) waar worden genomen. Dit wil uiteraard niet zeggen dat je alleen vegetarisch eet.
Zelfs een bloedafname kan op zeer korte termijn weergeven of je vlees hebt gegeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enige logisch verstand van zaken.
Algemene ontwikkeling..
Een goeie pathaloog ziet alles, aan je longen kan hij zien of je gerookt hebt of niet, maar als je altijd in een rokerige omgeving zit, dan zie je dat ook alsof je wel gerookt hebt, maar dan kan hij vragen stellen aan je omgeving om te zien of dat klopt.
Aan je bloed, maag en darminhoud kan hij ook veel afleiden, wat je de laatste 24 uur gegeten of gedronken hebt, maar aan je lever zal hij wel beter kunnen zien of je veel alcohol drinkt of je veel medicatie neemt enz.
Zo zal hij ook aan de toestand van je andere organen kunnen zien of je gezond geleefd hebt of niet, of je veel aan sport gedaan hebt, hoe oud je lichaam is in verhouding met je organen, of je een zware ziekte gehad hebt, ook binnen in je lichaam laat je littekens achter, elke operatie valt op te sporen.
Zelfs na zoveel jaren vinden ze op een lijk nog altijd wel resten van hoe een mens geleefd heeft.
Ook de botstructuur verraad na jaren nog hoe iemand heeft geleefd.
Aan de tanden kan men ook veel zien, zoals bv een slecht gebit wijst ook op een slechte gezondheid.
De status van iemand kan je ook zien aan zijn gebit, arm of rijk.