Is er een eenheid waarin de hoeveelheid van een bepaalde stof in de hersens kan worden aangegeven?

En zo ja, hoe meten ze dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het kan met een PET scan, maar de beschikbare stoffen geven aan waar bijvoorbeeld de receptoren van serotonine zich bevinden en tonen niet direct die stoffen zelf aan. Een PET scan werkt met ingebouwde radioactieve atomen die een positron uitzenden, na een mm of iets dergelijks (afhankelijk van de energie) annihileert het positron met een elektron in het lichaam en ontstaan twee gammafotonen die praktisch in tegengestelde richting vertrekken.

De ringvormige detectoren vangen de gammafotonen op en omdat ze ongeveer in dezelfde tijd aankomen en aan twee tegenover elkaar liggende plaatsen op de detector kunnen ze worden herleid tot een gebeurtenis in het brein op de verbindingslijn tussen de detectoren. Waar veel snijpunten van deze lijnen zijn daar is dus veel activiteit, waardoor je kunt afleiden dat de moleculen daar zijn blijven plakken op een receptoreiwit.

Andere methodes zijn niet zo humaan. Daarvoor worden bijvoorbeeld ratten gebruikt. De dieren worden zo snel mogelijk gedood en diepgevroren en dan aan plakjes gesneden. In de plakjes kun je vervolgens met kleuringen en een microscoop allerhande stoffen aantonen. Op die manier kun je wel direct aantonen waar deze stoffen zich in het brein bevinden.

De hoeveelheden van deze stoffen zijn trouwens zeer gering, denk aan microgrammen ,nanogrammen of picogrammen. Vanwege het grote getal van Avogadro (6*10^23) zijn dat nog altijd behoorlijk veel moleculen. Het aantal mol is trouwens ook de meest zinvolle eenheid biochemisch gezien, vaak wordt nanoMol gebruikt dacht ik (zie bron 2)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gram, ons, pond Kilogram enz
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mmol/l en ppb zijn enkelen van de eenheden, passeren deze stoffen de bloed-liquor-barriere dan zijn ze in het bloed te meten. anders zijn ze in de liquor zelf te meten.
Ook met radioactief gelabelde isotopen en via contrastvloeistoffen die zich aan sommiges stoffen in de hersenen binden is de concentratie te meten.
Dus ook op niet destructieve wijze kan men eea. aan hersenchemie meten , soms zelfs real time, waarop de FRMI gebaseerd is.

Toegevoegd na 22 minuten:
Meestal is echter ook de samenstelling die verandert tijdens bepaalde hersenfuncties te meten, wat erg interessant kan zijn, Lokaal hoger metabolisme kan specifieke hersenactiviteit verraden.
De harder werkende hersendelen nemen meer zuurstof op en geven meer warmte af.
Combinaties van processen laten extrapolatie toe.
Toch zijn de zeer werkzame stoffen ook best goed in de liquor te meten, bij het onderzoek naar hersenziekten kan men immunglobulinen gehaltes in het bloed en in de liquor meten, zo verraden zich bijvoorbeeld ziekten als MS.
Maar ook de vergevorderde vorm van de ziekte van Lyme en andere
afwijkende hersenprocessen kenmerken zich door afwijkingen in de liquor.

Zoals men dus een vracht aan gegevens uit het bloed kan halen kan dat met liquor ook.

Mensen zien daar wel eens wat tegenop maar het valt best mee.

Zelf heb ik vaak zulke onderzoeken gehad en ik ben blij dat men uit de liquor zoveel af kan leiden.

Gelukkig is zelden meer contrast-liquoronderzoek nodig na de introductie van de MRI, de jodiumverbindingen die men dan in de liquorruimte inspuit kan een meningitis achtige reactie veroorzaken.
Dat is erg naar maar gelukkig meestal nu vermijdbaar.

Een correct uitgevoerde LP (pumbaalpunctie) is niet of nauwelijks pijnlijker dan een infuusnaald inbrengen.

Men verwart de ruggenprik dan ook wel eens met een cristapunctie en daar zit wel verschil in maar ook daar geldt, hoe ontspannener je er onder bent hoe minder vervelend het is.

Men zou de arts die een voorstel doet tot LP kunnen vragen of het op een andere manier kan maar weiger zo een onderzoek liever niet.
Veel problemen zijn veel simpeler op te lossen als je er op tijd bij bent. Het meten van hersenstoffen kan daarbij heel belangrijk zijn.

Het aftappen hoeft niet in de nek maar kan midden in de rug waar het minder gevoelig is (en ik kan dat weten)