Waarom heb je slaap nodig?

Is dit nodig voor je hersenen of ook voor andere onderdelen. In je slaap werken je hersenen toch ook gewoon? Heeft dit met balans van stoffen in je hersenen te maken of zo. Hebben alle levende wezens met hersenen slaap nodig en waarom verschilt dat per soort.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Met betrekking tot de functie van de slaap bestaan nog veel onduidelijkheden. De meeste theorieën echter hebben betrekking op de herstelfunctie ervan. De diepe slaap zorgt voor het herstel van de fysieke gevolgen van de waakperiode en voor een goede stofwisseling. De droomslaap zou van belang zijn voor het in stand houden van het emotionele evenwicht.

Bijna alle dieren slapen, sommige maar een paar minuten, andere 20 uur per etmaal. Lange tijd bijna roerloos uitrusten op een veilige plek kan voor dieren op allerlei manieren van nut zijn. In de eerste plaats is hij meestal veiliger voor roofdieren op zijn slaapplek dan wanneer hij hongerig op zoek is naar voedsel en misschien niet zo goed oplet.
Daarom hebben dieren die weinig tijd nodig hebben om te eten, de neiging om lang te slapen en het veiligste moment van de dag afwachten om naar voedsel te zoeken. Een dier dat slaapt kan zo ook energie besparen of aan extreme kou of hitte ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb laatst gelezen dat tijdens je slaap je al je indrukken en geleerde zaken gaat 'sorteren' en verwerken, zodat sommige zaken in je langetermijngeheugen terecht komen, en andere snel weer vergeten worden.

Het is inderdaad nodig, want als je een week niet slaapt overlijdt je aan slaapgebrek. Ook is er een wisselwerking tussen hersenen en je fysieke gestel, want als je je moe voelt, voel je dat in je hele lichaam, maar dit wordt vanuit je hersenen geregeld door de aanmaak van melatonine.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat je overlijdt als je een week niet slaapt???
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat heb ik ooit gelezen, ik meen 20 jaar terug in de KIJK!