kan het zijn dat je alles harder/luider hoort dan iemand die geluiden normaal hoort?

Slecht horen is iets wat veel voorkomt. Ik vraag me af of je ook alles harder kan horen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We horen allemaal op verschillende niveaus.
"Normaal" is een gemiddelde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je bent overgevoelig voor geluid..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperacusis
http://www.tinnitus-trt.info/hyperacusis.html

Antwoorden (5)

Dat kan best. Sommige mensen worden gek van het (volgens hun) harde geluid. Dan hoor ik ook wel pieptonen in mn oren wat erg vervelend is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan inderdaad zijn, dat iemand alles harder /luider hoort.
Ik hoor n.l., ieder klein geluidje en krijg daardoor , in de loop van jaren, meer last om gesprekken te volgen in een gezelschap waar veel gepraat wordt.

Goeie Vraag trouwens. +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk het eerlijk gezegd niet, vaak zitten zintuigen wel enigszins aan hun grens qua gevoeligheid, een nog gevoeliger gehoor zal ook meer ruis en hartslag van het eigen lichaam opvangen. Zolang er geen beschadigingen zijn dan zouden alle normale oren ongeveer even goed moeten horen.
Probleem is misschien de alomtegenwoordigheid van luide muziek, koptelefoons, lawaaiig werk, vuurwerk en zo, waardoor de meeste mensen in Nederland hier een minder gevoelig gehoor hebben dan bijvoorbeeld een bosjesman in de Kalahari. Normaal is hier in Nederland dus eigenlijk al beschadigd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat het om hyperacusis (zie google) gaat. Mijn tip, vraag een verwijzing aan je huisarts voor een onderzoek bij een audiologisch centrum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt er ook wel van af of mensen eerder van de rust houden, voor hen zullen geluiden dan misschien wel harder klinken. Ook personen met autisme ervaren geluid en lawaai anders, die zijn er over het algemeen overgevoelig aan, vooral de geluiden die onvoorspelbaar zijn klinken hen keihard in de oren. Het lawaai dat ze zelf maken, dat horen ze dan minder, dat is voor hen dan voorspelbaar en hebben ze zelf in de hand.