Is er wel eens een enkele persoon verantwoordelijk geweest voor het uitsterven van een diersoort?

bamibal
11 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Een speciale vermelding mag er wel zijn voor Thomas Austin, die in oktober 1859 24 konijnen losliet in het tot dan toe konijnvrije Australië. De hoeveelheid natuurschade (inclusief het uitsterven van een onbekend aantal diersoorten en planten) is gigantisch en tot op de dag van vandaag nog verre van onder controle.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet één persoon voor het uitsterven van een heel diersoort nee (voor zover ik kan vinden). Neem een voorbeeld aan de stropers in afrika. Het is een groep mensen, die langzaam een groep dieren steeds kleiner en kleiner maakt door ze af te schieten. Zij zijn er dan uiteindelijk verantwoordlijk voor. Als één persoon, het láátste exemplaar van een diersoort afknalt, wil dat nog niet zeggen dat hij in zijn uppie verantwoordelijk is voor het uitsterven van het gehele ras, hij doodt tenslotte maar die ene. Gezamenlijk zijn er mensen verantwoordelijk geweest voor het uitsterven. Alhoewel ik dat gegeven zwaar betwijfel. De natuur neemt ook gewoon zijn beloop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik je vraag interpreteer als "is er ooit een mens geweest die het laatste levende exemplaar van een dier gedood heeft" dan is het meest waarschijnlijke antwoord dat die er niet is. Ik baseer dit op het uitsterven van de Dodo en de Tasmaanse Wolf. Beiden zijn weliswaar voor een groot deel door toedoen van de mens verdwenen maar er zijn nog wel exemplaren gesignaleerd.

Toegevoegd na 5 minuten:
De laatste Tasmaanse wolf is in de dierentuin gestorven, misschien kan de bezorger de twijfelachtige eer krijgen daar verantwoordelijk voor te zijn. Maar dat lijkt me toch niet de kern van de vraag.

De Dodo is toen hij bijna was uitgeroeid dusdanig zeldzaam geworden dat hij feitelijk van de aardbodem verdwenen is zonder dat het laatste exemplaar door mensen is gedood. En ik denk dat dat voor alle dieren geldt waarbij de mens voor het grootste deel verantwoordelijk is voor de uitroeiing. op enig moment wordt de populatie zo klein en het dier zo zeldzaam dat het alsnog vanzelf uitsterft.

Toegevoegd na 6 minuten:
bezorger in de tweede alinea is verzorger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat er wel sommige verantwoordelijk zijn voor het uitsterven van een diersoort maar zelf weet ik geen voorbeeld.
misschien staat het op wikipedia? probeer misschien eens.
veel succes nog he :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom loopt hier iemand al onze prima antwoorden te thumb downen?