Wat is de (wetenschappelijke) naam voor dieren die niet migreren?

Ik dacht dat dit ''standvast'' was, maar ik kan nergens bevestiging vinden. Van Dale geeft zelfs aan dat dit woord niet bestaat. Ik kan dan wel ''niet-migrerend'' gebruiken, maar misschien is er een betere oplossing!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Een standdier. Of, in het geval van vogels, een standvogel. Daar is het begrip het bekendst, omdat we met trekvogels erg vertrouwd zijn. Maar ook voor alle andere dieren die niet verhuizen (en vooral als er ook soorten van zijn die dat wel doen) kun je de term stand- gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, sedentaire dieren zijn dieren die ECHT niet van hun plekkie komen, oals sponzen en koralen. Standdier is een uitstekende - zij het niet heel veel gebruikte term. Dat je het voor zoogdieren zo weinig hoort, komt omdat aar maar zo weinig trekken soorten van zijn. Standvogel en trekvogel, klinkt al niks vreemds aan. Maar standhond of standhert of standaap klinkt in eerste instantie raar omdat er geen trekversie van is.
Eigenlijk gebruiken we de term standdier vaak alleen in vergelijkingen ; bijvoorbeeld "het stinkdier is in principe een standdier, maar in het voorjaar gaan de jonge mannetjes zwerven" .
(http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:d_-ITOfqsOAJ:www.vwa.nl/txmpub/files/%3Fp_file_id%3D2201172+&cd=1&hl=nl&ct=clnk&client=firefox-beta ; de eerste link die ik zo kon vinden).
Hier nog zo'n soort : http://users.skynet.be/bk000010/Biotoop_bos/L6b/rodebosmier/03_leefwij_e_voedselket.html.
Die is er niet omdat je dit alleen gebruikt om verschillen aan te geven bij vogels: trekvogels en standvogels dus.

Geen enkel ander dier zal op zijn plaats blijven als er geen eten meer te vinden is. Ze zullen nog eerder dood gaan van vermoeidheid door het migreren dan op hun plaats blijven zitten. Zoogdieren hoeven vaak gewoon niet weg maar dat maakt ze nog geen standdier (wat inderdaad niet herkend wordt door het woordenboek hier).

Ik denk dat het biologisch echt fout is om dit te gebruiken maar om het zeker te weten zou ik het aan een echte bioloog vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Ik denk dat het biologisch echt fout is om dit te gebruiken maar om het zeker te weten zou ik het aan een echte bioloog vragen.oftewel, dat is dus geen antwoord...!" oftewel,... dat is dus geen antwoord...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet wat een trekdier een trekdier maakt ; om van een trekdier te spreken, moet het periodiek aan de zwerf gaan om andere redenen dan dat de huidige leefomgeving leeggevreten is alleen. Dat kan vanwege het klimaat zijn bijvoorbeeld, of voor de voorplanting.
In boeken (over dieren) kom ik het woord zelfs met zekere regelmaat tegen ; op Internet zijn er inderdaad minder links, maar het komt wel degelijk voor.
Endemen is misschien een geschikt woord, een endeem is een diersoort die alleen in een zeer specifieke regio voorkomt, zoals weideadders op de Tourmalet, wilde schapen in Zuid Oost Azie. Ze migreren wel maar bevinden zich op (virtuele) eilanden waar ze niet meer vanaf kunnen.