Waarom vliegen ganzen in een V formatie en niet recht achter elkaar?

Zodat ze in elkaars slip stream vliegen. Dat kost toch minder energie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Het beste antwoord

Grote vogels moeten sneller vliegen dan kleine vogels, dat heeft te maken met het draagvermogen van de vleugels.

Een gans is een zware vogel en probeert het vliegen zo makkelijk mogelijk te maken. Als ganzen in een V-vorm vliegen, vliegen ze vleugeltip-aan-vleugeltip. Zo ondervinden de ganzen een opwaartse kracht van de door de naast vliegende gans opgewekte luchtwerveling. Dit kan het vliegbereik (de hoeveelheid kilometers die een gans vliegt) met 70% vergroten. De middelste vogel verbruikt de meeste kracht, maar de ganzen wisselen regelmatig van plaats, zodat iedereen het even zwaar heeft!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze wisselen in de formatie ook regelmatig van plaats om 'uit te rusten'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat staat er toch duidelijk bij, niet goed gelezen:))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant verhaal over luchtwerveling en de toename in vliegbereik!
Dank.

Andere antwoorden (3)

Ja, je geeft zelf een correct antwoord op je eigen vraag.
Ze zijn het beste voorbeeld van wat je vaak in wielerpelotons ziet.
AWM
14 jaar geleden
Ze vliegen in elkaars turbulentie, dat is minder wrijving met de lucht, dus ze vliegen dan efficiënter...

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus wat ze doen is in elkaars slipstream vliegen, dat doen ze namelijk zo en niet zoals jij verwacht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het tegendeel. Ze vermijden turbulentie, ze vliegen er juist niet in.
Ze vliegen niet altijd in een V vorm. Ook is het wel eens een lange sliert. Het hangt van de wind af. Ze kiezen de meest gunstige positie en dat is altijd ook rekening houdend met de wind. En wie weet willen ze ook niet blindvliegen op hun voorganger maar uitzicht houden.
op kleine stukjes vliegen ze niet in welke formatie dan ook.