Hoeveel vitamine b12 kan het lichaam accumuleren, zonder het eventuele overschot dus via de nieren weer uit te scheiden?

Ik neem namelijk b12 recovery power van Bloem, en daar zit ongeveer 3500 keer de aanbevolen dagelijks hoeveelheid vitamine b12 in. Ik vraag me af of het eventueel uitscheiden van teveel b12 slecht is voor de nieren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Antwoorden (3)

Van het teveel aan vit B12 is niet aangetoont dat dit negatieve effecten heeft.
Het lichaam beperkt zelf de opname.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is voor zover ik weet niet slecht voor de gezondheid. Alles dat je lichaam te veel binnenkrijgt, wordt simpelweg niet opgenomen en direct weer uitgescheiden.

Er zijn geen bijwerkingen bekend van een veel te hoge inname. Echter lijkt me 3500 keer de ADH wel wat overdreven. Is 2x niet genoeg?

Toegevoegd na 2 minuten:
*Als toevoeging om zelf na te lezen wilde ik bijgevoegde bron neerzetten, maar die wordt hierboven ook genoemd. Kan geen kwaad om twee keer te doen though.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij aangetoonde vitB12 tekorten is het verstandig om zogenaamde 'oplaaddosissen' (hoge dosissen, zie in link beneden) te nemen, verschillende weken lang. Zodat het tekort snel wordt aangevuld. Dat bereik je niet door dagelijks wat extra vitB12 te slikken.

Je zou jou dosis (ga je dat dagelijks doen?) eens kunnen vergelijken met de adviezen op dit gebied in de eerste link hieronder. Ik meen, maar ik ben geen expert in VitB12, dat er verschillende toedieningsvormen zijn, zodat hoe vitB12 gebonden is en dus ingenomen wordt, de opname ook kan veranderen.

Overigens als je een vitB12 tekort hebt door onvoldoende aanmaak in de maag van de intrinsieke factor, wordt je vitB12 niet opgenomen.

Daarom altijd zaak om te weten of je een vitamine B12 tekort hebt en zo ja wat de oorzaak hiervan is.

Vroeger werd gedacht dat vitB12 tekort alleen bestond als je een pernicieuze anemie (bloedarmoede op basis van vitB12 tekort) had. Tegenwoordig, maar helaas nog lang niet bij alle artsen bekend, weet men dat vitB12 tekort al eerder andere klachten (neurologisch bijvoorbeeld) kan geven.

Vitamine B12 tekort kan aangetoond worden in het bloed: dan moet er meer bepaald worden dan alleen vitamine B12 (zie hiervoor de tweede link).

Hieronder twee waardevolle links.
Eerste van de patiëntenvereniging vitB12 tekort
Tweede een artikel van Academisch Ziekenhuis Amsterdam, dat over de herziene visie over vitB12 tekort gaat.

Toegevoegd na 10 minuten:
Toevoeging, sorry links zijn omgedraaid.

Toegevoegd na 18 minuten:
Tweede aanvulling:
Duur spul en alleen als je een aantoonbaar vitB12 tekort hebt, heel misschien zinvol. Want zoals boven al gezegd, je moet eerst (voordat je de pillen gaat slikken, want anders onbetrouwbaar) vaststellen waarom je een tekort hebt.
De onderliggende oorzaak vaststellen dus.