Wat veroorzaakt al die figuurtjes als je je ogen dichtknijpt ?

Als ik mijn ogen dichtknijp zie ik allerlei geelkleurige ovaaltjes voorbijgaan, wat veroorzaakt al die figuurtjes die verschijnen zodra je je ogen dichtknijpt ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vraag ik me dus ook af!

Antwoorden (1)

Op je retina (netvlies), bevinden zich cellen die gevoelig zijn voor licht. Deze cellen worden actief als er licht op valt en de activatie van deze cellen wordt via de thalamus naar de primaire visuele projectiegebieden achterin je hoofd gestuurd. Activatie die hier terechtkomt neem je waar als visuele vormen en kleuren. Het is echter slechts de activatie van je oogcellen die je echt 'ziet'.

Echter, deze cellen zijn ook gevoelig voor druk. Vandaar dat je als je je ogen dichtknijpt, of (voorzichtig!) tegen je oogbol drukt, deze cellen ook actief worden. Je visuele cortex krijgt dus activatie binnen vanaf de oogzenuw. Dit ervaar je als het waarnemen van licht.