Waarom kan de ene persoon methaan scheten laten en de ander weer niet?

Ik heb ooit eens gehoord dat 1/3 van de bevolking het voorrecht heeft om methaan scheten te kunnen laten. Nu lees ik dat dat door methaanbacterien komt (vanzelfsprekend:P). Maar hoe kan het zo zijn dat de ene persoon deze methaanbacterie heeft en de ander niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Antwoorden (2)

Gas wat in je darmen zit komt door een inefficiente verbranding van koolhydraten. Bacterien vreten zich vol en scheiden een gas uit. Dit gas is een mengsel van is voornamelijk waterstof-, waterstofsulfide- en methaangas.
Dus als je maar lekker teveel aan koolhydraten eet laat je wel methaanscheten. Niet best voor het milieu... en er ook geen lucifer onder houden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hulde voor de bronvermelding. Zij halen echter zelf twijfelachtige bronnen aan: eentje is een wetenschapsforum waarvan getwijfeld kan worden of iedereen daar wel verstand van zaken heeft en de andere is "404 Not Found".

Dat gezegd hebbende: Ik sluit het niet uit dat verschillen in dieet en darmflora er toe zouden kunnen leiden dat sommige mensen geen methaan produceren. Er zullen wel gekkere dingen zijn die al dan niet gebeuren. Ik twijfel wel aan de percentage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaa, dat lijkt me wel aannemelijk... Maar daar zou dan toch ook wel iets over te vinden moeten zijn?