Waarom zouden mensen met een hoge BMI-waarde automatisch ook een hoge bloeddruk hebben?

Ik heb onderzoek uitgevoerd voor mijn eindwerk. Ik zocht een verband tussen BMI en bloeddruk. Uit wetenschappelijke metingen is gebleken dat de meeste mensen die een hoge bloeddruk hebben, vaak ook een hoge BMI-waarde hebben. Hoe komt dit ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (2)

Dat is niet automatisch het geval. Maar er is wel een duidelijke relatie tussen bloeddruk en BMI.
Dit komt oa. door de omstandigheden die leiden tot overgewicht dezelfde factoren zijn die bepalend zijn voor de bloeddruk. (zout, gebrek aan beweging, te weinig groente en fruit, teveel alcohol etc).

Zie ook linkje in de bronvermelding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een voorgesteld mechanisme voor een systematisch verhoogde bloeddruk (hypertensie) in zwaarlijvige mensen (dus met een BMI >25) heeft te maken met hun dieet en het sympatische zenuwstelsel. Wat men voorstelt is dat door een energierijk dieet, dus met veel suikers en vetten, de concentratie vrij vetzuren in het bloed en de bloedsuikerspiegel beide verhoogd zijn. Door een hoge bloedsuikerspiegel neemt de concentratie insuline in het bloed ook systematisch toe. Dit leidt, in combinatie met een verhoogde concentratie leptine (het verzadigingshormoon) als gevolg van eten, tot een toename in de activiteit van het sympatische zenuwstelsel. Dit deel van het autonome zenuwstelsel is voornamelijk actief bij stress-omstandigheden. Een gevolg in obese mensen is waarschijnlijk een activering van het renine-angiotensine-aldosteron systeem (RAAS). Het RAAS zorgt dan voor het vasthouden van water en zouten (met name natrium), waardoor het bloedvolume toeneemt, en daarmee de druk op de wanden van bloedvaten. Daardoor stijgt de bloeddruk dus. Daarnaast zorgt het RAAS voor systematische vasoconstrictie (samentrekking van bloedvaten) wat ook weer een bloeddrukverhogende werking heeft. Zodoende krijg je dus door een bepaald dieet aan te houden met de tijd hypertensie.

Men is nu aan het uitvogelen wat voor een genetische componenten een rol kunnen spelen in dit mechanisme. Zijn er mensen die vanuit het genetische opbouw systematisch als een verhoogde sympatische activiteit vertonen? Zijn er mensen die systematisch te veel leptine produceren, of een overmatig actief RAAS hebben? Daarover heersen nog veel vragen. Maar het staat vrij wel zeker vast dat voeding een zeer grote rol speelt.