Hebben mannen ook een maandcyclus?

Ik vraag me af of mannen ook hormonale schommelingen hebben die net als bij vrouwen iedere maand opnieuw beginnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Ja hoor, ook mannen zijn onderhevig aan een fenomeen dat je als maandcyclus zou kunnen omschrijven.
Men noemt het dan echter bioritme.

Blijkbaar is ons bioritme ook onderhevig aan een steeds weerkerend patroon dat door sommigen in een maandcyclus-partoon wordt weergegeven.
Via bijgevoegde link verneem je daar meer over.

Wat bioritme betreft splitst men zowel voor man als vrouw de levenscyclus op in 3 cycli die elk op zich een specifiek herhaalpatroon hebben met name:

* Fysieke cyclus (coördinatie, kracht, welzijn; herhaalt zich elke 23 dagen)

* Emotionele cyclus (creativiteit, gevoeligheid, stemming, waarneming, het omgevingsbewustzijn; herhaalt zich elke 28 dagen)

* Intellectuele cyclus (opmerkzaamheid, het analytische functioneren, logische analyse, geheugen, communicatieve vaardigheid; herhaalt zich elke 33 dagen)

Meer info vind je via de 2e link.

Uiteraard zijn er op elke regel uitzonderingen en zodoende zal niet iedereen exact dit patroon volgen. Zie het dus als een indicatie waarvan kan afgeweken worden zonder je abnormaal te voelen ;-)

Liefs en fijne avond nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor de waardering lieve Ed ;-) Liefs en fijne avond nog!

Andere antwoorden (2)

Heel makkelijk : nee, mannen hebben geen maandelijkse cyclus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahah ik wil weten wie een min gaf :) plus marleen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Niels Ik wil het niet weten want daar word ik echt niet wijzer van - hahaha Groetjes en fijne avond nog!
Ik vermoed dat er bij de mannen ook een maandcyclus kan zijn, die, waarvan ik denk de cyclus van de vrouw volgt. Het is bekent dat vrouwen, wanneer zij het vruchtbaarst zijn in de maand, signalen geven, aan de man.
Dit bv door feromonen in het zweet, bepaalde gedragingen. Zo heb ik iemand gekend die altijd op een welbepaalde dag in haar maandcyclus de grootste bitch van de wereld was, om de dag daarna bloedheet te zijn.
Daardoor werden ook mijn gedragingen beinvloed.
Dus ik kan mij goed voorstellen en dan vooral met een vaste partner dat de hormonale huishouding van de man wordt beinvloed door de hormonale huishouding van de van de vrouw.
Robert