Waarom hinnikt een paard?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
8.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom blaft een hond,mekkert een geit,blaat een schaap,balkt een ezel?
Om de zelfde reden waarom mensen praten...Toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch nog een beetje aanvullen:Mijn ervaringen met paarden leerden mij dat paarden vooral hinniken om emotie uit te drukken:Angst,verlangen naar iets, iemand of blijdschap,opwinding stress of kwaadheid, en dat klinkt in elke situatie weer anders.
Zo zal een paard dat zeer blij is iemand weer te zien anders hinniken dan tijdens het weggaan van deze iemand.
En als dat zelfde paard iemand ziet aankomen terwijl het paard deze iemand niet kan uitstaan dan zal het paard wéér ander hinniken.
Zo zal het paard ook weer anders hinniken als hij stikt van de dorst en eindelijk water ruikt en vind.

Antwoorden (3)

Luid hinniken: Paarden hinniken naar elkaar als ze ver uit elkaar zijn. Ze doen het ook als ze bedroefd zijn, zoals wanneer ze een vriend moeten achterlaten.

Zachtjes hinniken: een welkomstgeluid. Een merrie hinnikt zachtjes naar haar veulen. En bevriende paarden doen hetzelfde. Een paard kan ook jou zo begroeten.
Amadea
11 jaar geleden
Een paard is in het wild een kuddedier. Als er onraad is kunnen ze elkaar op deze manier waarschuwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een paard hinnikt, een hond blaft, een kip kakelt, een eend kwaakt, een mens praat enz.

Een paard gebruikt net zoals de meeste zoogdieren zijn/haar stem als communicatiemiddel. We hebben aan zijn /haar manier van geluid produceren, de naam 'hinniken' gegeven.
amc