De huidskleur is niet exact te bepalen omdat de omgeving (b.v. mediterraan of poolgebied) ongetwijfeld van invloed is op de echte huidskleur.

De samenstelling van de erfelijke eigenschappen voor de huidskleur hangt van zoveel factoren af dat het vrijwel onmogelijk is om de huidskleur van toekomstig nageslacht te voorspellen. Maar op het einde van de rit heb je alleen de genen te bekijken van de persoon waar het om gaat en is alles wat vooraf gaat niet meer relevant.

Bijgaand artikel geeft aan dat het wel mogelijk is om op basis van het DNA te zien welke huidskleur iemand heeft, hoewel het nog niet helemaal sluitend lijkt te zijn. Ongetwijfeld is dat een kwestie van tijd (en misschien zijn ze al zover want het artikel is van 2005).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, ze kunnen dat uit het dna halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is zeker niet standaard mogelijk.
Onze huidskleur wordt bepaald door twee types melanine ; 1 voor een rood tot gele kleur, een voor een zwart tot bruine kleur. Van beide soorten wordt het precieze type bepaald door 4 tot 6 genen. De mens erft eén zo'n gen van vader en één van moeder en op deze genen zijn ook nog verschillende variaties (allellen) mogelijk.

Wanneer nu vader en moeder uit dezelfde populatie komen en hetzelfde type genen hebben, kun je vrij nauwkeurig vaststellen welke GROEP huidskleur iemand gehad moet hebben. Maar hoe die precieze kleur tot uiting komt, kun je aan het DNA niet meer zien. Hoe minder geisoleerd de omgeving, hoe meer vermenging, hoe onmogelijke het wordt iemand precieze huidskleur te bepalen.

Hebben beide ouders totaal verschillend DNA, zeg maar een blanke vader en een zwarte moeder (of vice versa), dan zijn eigenlijk alle kleurcombinaties mogelijk , en kunnen zelf kinderen uit een gezin verschillende huidskleur hebben. Daarbij speet ook nog een rol welk gen dominant is (vaak die voor de donkere kleuren). Het is dan niet zondermeer aan het DNA te zien welke keur iemand had, alleen welke mogelijke kleuren hij in zijn genen droeg.

Maar na een paar generaties vermenging, kan een nog behoorlijk donker ouderpaar ineens zomaar een heel blank kind op de wereld zetten. Terwijl ze alle drie grofweg dezelfde genen in hun DNA hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt gevraagd wat de huidskleur van iemand is, niet of die te voorspellen is. En je antwoord gaat daarover (-)
Ik heb begrepen dat het wel mogelijk is. 2 weken geleden nog zijn er 2 personen gearresteerd die het echtpaar in Amsterdam vermoord hadden. Puur uit nieuwe ontwikkelingen in het DNA onderzoek. Er is vastgesteld dat het personen moesten zijn met een donkere huidskleur. En de bekentenis is ook geschied. Dus JA het kan wel degelijk.