Laten darmbacteriën ook winden?

Darmgas is samengesteld uit meerdere reukloze gassen: stikstof (ingeslikt), zuurstof (ingeslikt), methaan (geproduceerd door anaerobe microben), koolstofdioxide (geproduceerd door aerobe microben, of ingeslikt), en waterstof (geproduceerd door sommige microben en opgenomen door andere).
Deze microben blijken ook te eten en gas te produceren, vooral bacteriën uit het geslacht Clostridium produceren veel gassen.
Maar hoe produceren zij die winden? Komen die echt uit henzelf of worden die wel door hen gemaakt maar dan buiten hun lichaam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik had het nooit zo bekeken: "bacteriën die scheten laten".

Klinkt vreemd, maar dat komt het meeste in de buurt van de waarheid, want de gassen die de bacteriën vrij laten in hun omgeving ontstaan voornamelijk binnen de cellen, en niet buiten.
De meeste gassen die de bacteriën produceren en die je zelf in je vraag hebt genoemd (je kan ook een paar hieraan toevoegen zoals boterzuur of SH2, die zeer kenmerkend zijn vanwege de stank) ontstaan gedurende de metabolische processen die plaats vinden in het cytoplasma van de bacteriën, waar de absolute meerderheid van de chemische processen plaats vindt.
Deze processen zijn talrijk, maar de belangrijkste zijn de celademhaling of dissimilatie (in de mitochondriën, met productie van CO2 en H2), en de afbraak van eiwitten (in de lysosomen, met productie van o.a. zwavelproducten)

Voor een deel worden ook gassen buiten de cellen geproduceerd, in onze darmholte, omdat sommige bacteriën enzymen uitscheiden die de stoffen die zich daar bevinden afbreken, soms met productie van gas, maar de meeste gassen worden toch door de cellen zelf tijdens hun metabolische processen uitgescheiden.
Deze gassen worden door de bacteriën uitgescheiden simpelweg door diffusie, dwars door de celwand.

In je darmen zit trouwens een zeer kleine hoeveelheid clostridia. Als er teveel in zitten dan is er vaak sprake van een gezondheidsprobleem. Met afstand zijn de belangrijkste bewoners van je darmen bacteriën van de families Enterobacteriaceae, Enterococcaceae en Bacteroidaceae, die bijna allemaal aëroob of microaërofiel zijn. In onze darmen zitten meer dan 1000 verschillende soorten bacteriën, overigens.

In ieder geval, in een gezonde humane darm, 90% van de gassen die deze verlaten zijn van oorsprong gewoon ingeslikt, vandaar dat er zoveel stikstof en zuurstof erin zit.
Alleen in geval van ziekte of bij inname van bepaalde soorten voedsel, in het bijzonder producten met moeilijk verteerbare koolhydraten (denk b.v. aan de inuline in veel soorten peulvruchten), is het aandeel van endogene gassen groter. En dat kan je gauw merken, net zoals je naaste omgeving, als je begrijpt wat ik bedoel...
(*~*)