wat is een dragerstof?

Wij doen een pws over E-nummers en ik kom er niet uit welke functie een dragerstof precies heeft, Kan iemand helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Antwoorden (2)

Eigenlijk niet zo moeilijk: een dragerstof draagt. Er zijn stoffen die je niet zo kunt gebruiken, bv omdat ze zo fijn zijn dat ze weggeblazen zouden worden. men zoekt dan een stof waarop deze stof vastgezet kan worden en zo makkelijker te verwerken is.
Cacao strooit niet makkelijk op je brood. Door een draagstof te gebruiken, kun je van die cacao, mooie vormpjes maken die wel op je boterham blijven liggen
11 jaar geleden
Dit is een voorbeeld van dragerstof.

Stevia is simpelweg te geconcentreerd om goed te kunnen doseren. Daarnaast is pure stevia ook vrij bitter. De oplossing? Verdun hoge kwaliteit stevia met een zogeheten dragerstof. Vaak wordt hiervoor het goedkope maltodextrine gebruikt. Dat is dus dedragerstof.

Zo worden vaak geneesmiddelen die een heel klein maar sterk component hebben, dat moeilijk in die kleine hoeveelheid te doseren is, vermengt met b.v. lactose om daar een bruikbare pil of capsule van te maken.

Ook wordt zuivere parfum vermengd met o.a. alcohol, om een toch werkzame goedkopere hoeveelheid te krijgen.