Is links- of rechtshandigheid aangeboren?

Is bij onze geboorte al bepaald of we links- of rechtshandig worden?

Toegevoegd na 13 minuten:
Indien het antwoord ja is, hoe kan je dan bij een baby zien of hij/zij rechts of links is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
6.1K

Het beste antwoord

Linkshandigheid is voor een deel genetisch bepaald. Wanneer beide ouders linkshandig zijn heeft een kind een kans van 50% tot 60% om ook linkshandigheid te ontwikkelen. Men denkt dat linkshandigheid zich al in de baarmoeder ontwikkelt.

Bij de geboorte is al enigszins te zien of het kind rechts- of linkshandig zal worden. Zo heeft men pasgeborenen gedurende 24 uur gefilmd om na te gaan naar welke kant deze bij voorkeur kijken. De kant waarnaar het kind zijn hoofdje het vaakst draait, zal waarschijnlijk de predominante (overheersende, dominante) kant worden.
De voorkeur voor een specifieke hand ontwikkelt zich verder gedurende de ontwikkeling van het kind, wanneer het kind zijn motoriek ontwikkelt door naar dingen te grijpen. Na 18 maanden kan de voorkeurshand nog duidelijker zichtbaar worden. Het kind heeft dan vaak al een voorkeur ontwikkelt bij het tekenen, spelen en pakken.

Het is echter pas na een leeftijd van circa 6 jaar met zekerheid te zeggen welke hand de voorkeurshand van het kind is. Tot die tijd kan het zijn dat het kind wisselt van voorkeurshand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord op mijn vraag. Beslist het beste antwoord!

Andere antwoorden (6)

Ja dat is grotendeels aangeboren.

Op de vraag waarom iemand linkshandig of rechtshandig is nog geen echt antwoord gevonden.

Wat wel zeker is is dat het voor een deel genetisch bepaald is. Uit onderzoek is gebleken dat:
Een kind van twee rechtshandige ouders met een kans van ongeveer 10% linkshandig is,
een kind van een rechtshandige en een linkshandige, de kans ongeveer 20% is,
en bij twee linkshandigen ongeveer 40%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is aangeboren. Er zijn trouwens ook mensen die zowel links- als rechtshandig zijn.

http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/antwoord/wat-bepaalt-of-iemand-rechts-of-linkshandig-is

Toegevoegd na 5 minuten:
Mijn dochtertje is dus linkshandig en dat vermoeden had ik idd al toen ze baby was, ze greep dingen toch eerst vast met links. flesje, speen e.d. , maar het is nog heel vroeg om wat van te zeggen bij een baby.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad aangeboren,
Namelijk al vanaf je geboorte ben je dat als je rechts ben is je linker hersenhelft de baas, ben je links ? dan is je rechter hersenhelft de baas. Tevens kun je jezelf wel leren om links/rechts aan te leren, maar dat vraagt veel beoefening. :).

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens, ik heb ook gehoord van genen. Dat zijn van die cellen die mensen uniek maken en bepalen of je bijvoorbeeld bruine ogen heb, of blauwe, en dus ook of je rechtshandig bent of links.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het is een zaak van aanleren. Een taal is ook niet aangeboren. Zo kun je het ongeveer zien. Het is niet zoiets als blond haar of grote oren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je hier ook een bron van?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en die bron heb je zelf ook, nl: De veerkracht van je eigen geest. En je vermorgen dingen te leren of af te leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat jij die veerkrachtigheid van geest niet gebruikt hebt om mijn reactievte lezen zoals hij bedoelt is, zal ik het opnieuw vragen.
Heb je hier ook een link/berwijzing van naar een artikel op internet waaruit blijkt dat jouw antwoord niet alleen ontsproten is in jouw brein, maar door meerdere mensen er zo over wordt gedacht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger leerde de mensen iedereen met rechts schrijven van jongs af aan. Dus ook de linkshandigen, die mensen schrijven nu hartstikke lelijk zie ik uit ervaring. Dus dit klopt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een eerste klas onzin. Dan is zeker volgens jou alles dat niet lichamelijk is, aangeleerd.
Dan is mij het hetro zijn ook aangeleerd zeker....?
De hersenen zijn zo ingewikkeld dat we niet begrijpen hoe en onder welke invloeden er bij de eerste stadia van ontwikkeling keuzes worden gemaakt. Er ligt dus veel meer vast dan alleen het uiterlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Taal is aangeleerd in de zin van de precieze taal die je spreekt: Chinees, Engels, Nederlands, noem maar op.. Maar het vermogen om taal te leren is wel degelijk aangeboren en totaal niet vergelijkbaar met het krijgen van grote oren of blonde haren. Waarschijnlijk is het vermogen om rechts of links ook aangeboren, maar is het daadwerkelijk schrijven aangeleerd. Kijk maar naar groep 3 waar kinderen hard aan de slag gaan met maan, roos, vis etc. De clou van de reactie is dus dat je niet zomaar kunt zeggen dat taal en linkshandigheid is aangeleerd.
Bronnen ter onderbouwing van mijn verhaal (het zijn boeken):
Psychology (Eighth Edition). Henry Gleitman, Daniel Reisberg, & James Gross, Norton, 2011. ISBN 9780393116823
The Developing Person (2012, 3rd ed.). Harlow, UK: Pearson Education. ISBN 9781781341070
De eerste maanden zijn negen van de tien kinderen rechtshandig. Waarom de mens een sterke voorkeur heeft voor rechtshandigheid weet niemand. Een kleine aanwijzing is mogelijk al in de baarmoeder te zien. De meeste ongeboren baby’s liggen met hun rechterkant dichterbij de buikwand van de moeder. De rechterzijde van de baby kan hierdoor meer prikkels ontvangen dan de linkerzijde. De rechterzijde ontwikkelt zich dan iets beter. Tijdens de eerste jaren kan dit veranderen. Rond het derde levensjaar kan je pas zien of je kind rechts- of linkshandig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een van de resultaten van de ontwikkelingsbiologie is dat de aanleg van de organen links en rechts van de lichaamsas afhankelijk is van ciliën. Ciliën zijn de haartjes op de cellen an luchtpijp, neusholte en dergelijke.
Mensen met een omgekeerde aanleg (hart rechts) bleken problemen te hebben met hun luchtwegen vanwege mutaties in de trilhaarcellen.
De ciliën zijn al vroeg aanwezig, in het zogenaamde blastula stadium, een stabiele en beweeglijke fase in de ontwikkeling van het embryo (bij veel zoogdieren stagneert de ontwikkeling enige tijd, zodat de jongen in het juiste seizoen worden geboren. ) In het blastula stadium is er al een binnen en buitenkant. In latere stadia krijgt het embryo een kop staart orientatie en de laatste fase is de links-rechts orientatie.
Men heeft gevonden dat de mechanische activiteit van de ciliën ook de expressie van genen die de links-rechts orientatie regelen beinvloedt.
Als eenmaal een links rechts orientatie in het lichaam ontstaan is dan wordt door die verschillende genen links en rechts ook de specialisatie van de hersengebieden beinvloed en daarmee de links-rechts handigheid bij schrijven.