Wat is de definitie van een vogel?

Toegevoegd na 8 minuten:
Niet alles wat vleugels of veren heeft of eieren legt is een vogel. Ook niet een snavel is bepalend. Welke uitleg beschrijft nu dat een bepaald dier een vogel is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
7.9K

Het beste antwoord

Biologen beginnen de classificatie van gewervelde dieren met de zoogdieren. Beide groepen kennen veel overeenkomsten:

1 - vogels en zoogdieren zijn "warmbloedig" (houden hun lichaamstemperatuur actief constant), reptielen, amfibieën en vissen doen dit niet.

2 - Een vogel is geen zoogdier. Vrouwelijke zoogdieren zogen hun jongeren.

Deze twee criteria volstaan.

In de praktijk hebben vogels een aantal gemeenschappelijke eigenschappen die redelijk uniek zijn:
1 - veren (om warm te blijven, i.t.t. de vacht van zoogdieren)
2 - vleugels (de meeste om te vliegen, maar ook sommige zoogdieren, bv vleermuizen hebben vleugels
3 - snavel (maar ook een zoogdier, het vogelbekdier heeft dit).
4 - leggen en bebroeden eieren (de meeste zoogdieren leggen geen eieren, de meeste andere dieren bebroeden hun eieren niet actief).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

behelst alle diersoorten met veren, maar de meest bekende eigenschap is dat bijna alle vogels kunnen vliegen (loopvogels en pinguïns uitgezonderd).
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/vogel

Toegevoegd na 56 seconden:
eierbroedend dier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De definitie van een vogel?
Ze hebben in ieder geval allemaal 1 ding gemeen; ze hebben vleugels en veren..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een NieuwZeelandse kiwi heeft geen vleugels, en is wel een vogel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, een NieuwZeelandse kiwi! Had ik nog nooit van gehoord.. Ik kon het niet laten eerst te googleen voordat ik je geloofde.. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kiwi's hebben wel degelijk vleugels. Erg groot zijn ze niet. Maar ze zijn er wel.
Een zingend beest met veren, vleugels en een snavel....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid!!! vliegen!.... ;)

Toegevoegd na 9 uur:
mooie link trouwens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vogel
Klasse uit de biologie, behelst alle diersoorten met veren, maar de meest bekende eigenschap is dat bijna alle vogels kunnen vliegen (loopvogels en pinguïns uitgezonderd).
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/vogel

Vogel
Let op: Spelling (deels) uit 1864: m. (-s, -en), eierbroedend dier (op twee pooten) van vleugels en vederen voorzien; naar den houten - schieten, [zeker, zekere] volksspel; een - in de lucht (onder het vliegen) schieten; de vlugt der -en raadplegen, een deel der waarzeggerskunst bij de ouden; [figuurlijk] de - is gevlogen, hij dien men zoekt
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01/

VOGEL
-Bekende-personen-en-groepen -Dieren -gast -Gebiedende wijs van vogelen -klant -knakker -lijsterachtigen -Persoonsbenamingen -scharrelaar -Nederlandse toneelspeelster -mens -gevederd dier -eierleggend dier -homeopaath
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor

vogel
[zelfstandig naamwoord]• dier met vleugels, twee poten en snavel
vb:er zit een vogel in de boom te fluiten
• de vogel is gevlogen [wie je moet hebben is ervandoor]

• elk vogeltje zingt zoals het gebekt is [iedereen praat op zijn eigen manier]

• beter één vogel in de hand dan tien in de lucht
Gevonden op http://www.muiswerk.nl/WRDNBOEK/LTR_V/W2

Vogel
Uit `De lagere vaktalen: De steenbakkerstaal` 1914 bak om de leem naar de vormbank te dragen.
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/ginn001hand02/

Vogel
*vogels, een dierklasse met de kenmerkende eigenschap dat ze vleugels hebben met veren *Vogel (Slovenië), een skigebied bij Meer van Bohinj in Slovenië *Vroege Vogels, een radioprogramma
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Vogel

vogel
figuur, kwast, kwibus, snoeshaan, type
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/vogel

vogel
• [dierkunde] een gewerveld dier ("Aves") met twee vleugels, twee poten, een snavel en een met veren bedekt lichaam dat zich voortplant door het leggen van eieren.
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/vogel

vogel
` vo - gel de -woord (mannelijk) vogels, literaire taal ook vogelen 1 gevederd vliegend dier; beter één vogel in de hand dan tien in de lucht beter iets werkelijk te hebben dan het tiendubbele alleen maar beloofd te krijgen; men kent de vogel aan zijn veren men kent iemand aan zijn wijze van doen; ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is i
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/vogel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jeetje wat een lijst +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje Lora :-)
zoals???? Ik zou geen vogel kunnen bedenken die geen veren en/of geen vleugels heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een dier tegenkomt met vleugels, veren en een snavel.
als dat dier holle botjes heeft, een cloaca en een aantal luchtzakken.
als het beestje ook nog eieren legt.
goede kans dat je dan met een vogel te maken hebt.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vlieg ook wel eens maar dan van de trap af +
Rieneke1
14 jaar geleden
geen gewoonte van maken lora :)