Een vis die een territorium gaat vormen;

Bij substraatbroeders is het zo dat de vis een holletje graaft en de eitjes op de bodem afzet of een rechte steen en/of kienhout wortel waar de eitjes op worden afgezet en dat zij een territorium vormen rondom het nest Bij muilbroedende vissen is dit verhaal natuurlijk nog veel anders want deze hebben alleen een territorium als de eiafzetting plaats neemt tijdens de territoriumvorming kan het tot ernstige gevechten komen. Bij een ongelijke strijd waarbij een van de 2 minder sterk is zal het niet tot langdurige gevechten komen de zwakkere zal met geknepen vinnen de aftocht blazen! Het risico ligt meer bij dieren die even sterk zijn die zullen eerst een krachtmeting gaan doen door elkaar de flanken te laten zien daarmee concurreren ze elkaar met sprekende kleuren en uitgespreide vinnen door elkaar de flanken te tonen.

Maar ook door de mond wagenwijd open te houden en met de staart te zwiepen. Als er na deze krachtproef een zwakkere blijkt te zijn vlucht de zwakkere met geknepen vinnen de aftocht en zal daarbij worden opgejaagd door de sterkere. Als het nog niet tot een beslissing is gekomen is de volgende strijdfase een frontale dreiging tegen zijn opponent. Met een ver open - gesperde bek en uitstaande kieuwen proberen ze nu van voren zo indrukwekkend mogelijk te zijn tegen de tegenstander en zwemmen rare wiegelende bewegingen en kijken daarbij of de tegenstander bereid is tot de volgende strijd het bekvechten. Bij het bekvechten nemen de cichliden elkaar bij de bek en beginnen met elkaar heen en weer te slingeren, omdat cichliden veel tanden hebben kan dit tot ernstige verwondingen met veel bloed lijden. Een andere vorm van het bekvechten kan zijn het flankrammen waarbij de vissen elkaar echt helemaal slopen en de schubben en alles door de bak heen vliegt. Deze vormen van slopen gaan niet altijd op natuurlijk aangezien niet alle vissen hetzelfde zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

BV door het schoonruimen van 'het straatje' en het vervolgens fysiek te bewaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De man en vrouw vormen een monogaam koppel en staan hierdoor samen sterk. De man geeft hierbij zijn voorkeur aan een territorium tussen de rotsen en de vrouw geeft haar voorkeur aan een groot slakkenhuis. Het territorium van de man is daarom ook beduidend groter dan die van de vrouw, maar in principe wordt het totale territorium als bezit beschouwd en worden vissen weggejaagd die zich hierin begeven. Bij de verdediging van het territorium maken deze kleine pitbulls geen onderscheid tussen een kleine cichlide (bijv: Julidochromis transcriptus) of een grotere (bijv: Cyphotilapia frontosa). Voor hen is een vis een vis en als ze het alleen niet aankunnen dan doen ze het met z'n tweeën. Telmatochromis burgeoni legt de eitjes bij voorkeur in een slakkenhuis. Het vrouwtje legt eerst de eitjes, het mannetje bevrucht ze vervolgens in het slakkenhuis. De larfjes komen na een aantal dagen uit en blijven hierbij in het slakkenhuis. De vrouw verdedigt het slakkenhuis en de directe omgeving en de man verdedigt het totale territorium.