Heeft een groot hondenras ook grotere eicellen dan een klein hondenras?

Bij vogels is er duidelijk verschil in de grote van eicellen.
Een zebravink heeft veel kleinere eitjes dan een kip of de grootste, de struisvogel. Is dat bij bijvoorbeeld hondenrassen ook zo? Heeft een Sint Bernard ook grotere eicellen dan een chiwawa?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je haalt hier duidelijk eieren en eicellen door elkaar heen. Probeer de vraag iets duidelijker te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een ei bestaat uit een eicel mmet daarbij en dooierzak een hoop eiwit en een eischaal en is dus niet perse een eicel.

Het beste antwoord

Nee. Bij alle zoogdieren, van muis tot olifant zijn de eicellen praktisch even groot.

Bij vogels zal dat niet veel anders zijn, al verschilt de vorm en grootte van het om de bevruchte eicel gevormde ei uiteraard wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik dacht het wel, omdat alles groter is en dan neem ik aan dat dat ook groter is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij heeft de grote van een eicel niets te maken met de grote van een ei
het is zelfs zo dat als een klein ras teefje gedekt wordt door een groter ras reu dat de pups zich aanpassen aan de baarmoeder van het teefje
dus volgens mij zijn de eiCELLEN bij ieder dier even groot
als dit niet zo zou zijn draagt een olifantewijfje voetballen aan haar eierstokken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult het dan wel niet weten, maar wanneer je een ei hebt (dat wel degelijk een eicel is) is dat 1 cel, je hebt alles wat een eicel heeft maar dan in het groot.
Wanneer je een eitje eet, eet je dus eigenlijk een eicel ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen Danielle1975: de eidooier is de (bevruchte) eicel.
Zie:
Hierdoor is de dooier van het struisvogelei ook de grootste cel van het ganse dierenrijk (als het net bevrucht is).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Struisvogel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dooier is een voedsel reservoir Dounja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De min is trouwens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waaruit groeit het embryo dan volgens jou? Nee, juist het eiwit is voedsel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Dounja, dit heb je echt niet goed. Het eiwit van een ei bestaat voor 85 a 90% uit water de rest is zijn eiwitten.
Het water dient als schokdemper en als drinken voor het kuiken. Het kuiken zelf groeit uit een klein kloddertje (de kiemschijf) dat boven de dooier zit. Dit is te zien wanneer je een eitje breekt.
Dan heb ik hier een site voor jou, wanneer je mij niet geloofd, geloof dan de site maar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eierdooier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over eiwit schrijft diezelfde Wikipedia:
De primaire functies zijn de eierdooier te beschermen en extra voeding te verstrekken voor de groei van het embryonale kuiken; de proteïnen hebben een hoge voedingswaarde.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eiwit_(ei)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HET EIWIT: Het ei bestaat uit ca. 85 – 90% uit water en verder uit eiwitten. Deze geleiachtige massa dient ter bescherming van de kiem, bovendien houdt deze ook het vocht vast binnen de ei. DE DOOIER: Deze gele dooier bestaat uit ca. 50% vetten, eiwitten en andere voedingstoffen, en voor de rest ui water. Dit is het voedsel waarvan het embryo moet gaan groeien. De witte dooier is direct om de kiemschijf gelegen, en dient ook in de eerste periode als voedselvoor het embryo. Dit is dan ook van een fijnere samenstelling dan dat van de gele dooier.
http://www.edelzanger.nl/het-ei.htm#SAMENSTELLING%20VAN%20HET%20EI
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, het zijn allemaal maar sites die gemaakt zijn door mensen. Ergens moet er een fout staan, want het komt niet met elkaar overeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Raak: dat weet ik ook wel, en doe ik ook, als ik ervan overtuigd ben dat het zo is. In dit geval twijfel ik... Vooral ook omdat ik het anders geleerd heb.
Rieneke1
14 jaar geleden
ik voer m'n katten rauw, als ontbijt krijgen ze eendagskuiken.
voor een van de katten knip ik het kuiken open, en dan komt er eigeel uit het lijfje.
het lijkt me dus dat het eigeel het voedsel vormt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eigeel is het voedsel voor bv het kuikentje
Ja dat klopt, omdat het anders niet in de hond past.

Een struisvogel heeft grotere eieren dan een hazewindhond heb ik gehoord. Ik vroeg het toevallig nog aan de dieren arts toen ik er was met mijn zieke cavia vorige week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eicellen van ZOOGDIEREN zijn niet erg verschillend van formaat en zaadcellen zijn dat ook niet.
Met het formaat van eieren van vogels heeft dat absoluut NIETS te maken.
Dus zijn ei-en zaadcellen van verschillende formaten hondenrassen (eigenlijk varieteiten) nauwelijks verschillend, ze kunnen immers ook mel elkaar paren, zolang het moederdier maar gelijk of groter is dan het mannetje.
Een vlinderhondteefje laten dekken door reu van een Ierse wolfshond lijkt me niet aan te raden.
Andersom kan het in theorie wel, het vlinderhond-reutje heeft dan wel weinig bij de Ierse wolfshondteef in te brengen.
Ook de kruising tussen Sint Bernhard als moeder en de Chiwawa als vader zijn in theorie mogelijk.
Of je het de nakomelingen aan moet doen?
Omdat we zelf Cairns fokken (erkende kennel)
ben ik best benieuwd naar de ervaringen van mensen die dergelijke ongelukjes hebben meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, alle eicellen van honden (of andere zoogdieren) zijn ongeveer even groot.