Kan iemand nauwkeurig uitleggen wat necrose is?

Ik weet wel dat necrose weefselversterf is en dat het ongeprogrammeerde celdood is dat kan ontstaan als er onvoldoende bloedtoevoer is, maar ik wil graag weten welke stoffen er betrokken zijn en wat er eigenlijk precies gebeurd. Dus een erg biologische uitleg.
Kan iemand helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

Het was even zoeken, maar van onder een laag stof; ik hoop dat het biologisch genoeg is... Geparafraseerd uit Kumar & Clark:

Necrotische celdood is een celdood welke niet geprogrammeerd is en door externe factoren wordt veroorzaakt (ischaemie/zuurstoftekort, chemicalien, toxines etc) en veroorzaakt een desintergratie van de cel.
Characteristiek ontstaat een inflow van water en ionen waardoor intracellulaire organellen zwellen en uiteindelijk open barsten. Uiteindelijke lysis van de cel veroorzaakt een ontstekingsreactie vanwege de uitstromende lysosomale enzymen (uit de cel dus). Uiteindelijk speelt bij het ontstaan van necrose (maar ook apoptose) de familie van de TNF's (Tumornecrose factor) een belangrijke rol bij het aanzetten van celdood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik vond dit op internet hopelijk heeft u hier iets aan.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/94380-het-verschil-tussen-apoptose-en-necrose.html

http://www.youtube.com/watch?v=7WRkY8q_F3k