Men zegt dat als 1 zintuig minder goed of helemaal niet meer werkt, dat de andere zich dan beter ontwikkelen, maar is dat ook echt bewezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Antwoorden (4)

Dit klopt mits aangeboren. In de meeste gevallen doen zintuiggebreken zich voor pas na de kindertijd waardoor de andere zintuigen zich niet beter zullen ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat een ander zintuig echt beter gaat werken wordt gezegd, maar hoeft niet waar te zijn. Je bent wel meer gericht op dat zintuig wat wel werkt.
Als jij iemand aan ziet komen lopen "vergeet je makkelijk"dat je die persoon ook hoort aankomen.
Pas als een blinde zal zeggen: He ik hoor Piet aankomen, hoor jij het ook, daarom dank je dat het gehoor van de blinde beter is dan dat van jou, maar de blinde is minder afgeleid door dingen die jij wel ziet en daardoor Piet niet ziet komen (maar die mooie meid wel, als jij n jongen bent tenminste, heb niet naar je naam gekeken)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles klopt in dit antwoord, het lijkt alsof je gehoor beter wordt als je blind wordt, dit is echter niet het geval, je gebruikt je gehoor, reuk en gevoel beter. waardoor de omgeving denkt dat dat beter is, dikke plus dus.
sinds mijn ogen het niet meer doen naar behoren ,merk ik dat mijn gehoor zeker buiten beter werkt en daar moet ik op kunnen vertrouwen loop met een witte stok maar niet iedereen hou daar rekening mee ook mijn reuk en smaak zijn beter maar ook mijn vingertop gevoel beter is ,omdat ik veel op gevoel moet doen.dus ja andere zintuigen nemen het gedeeltelijk over en of het wetenschappelijk bewezen is weet ik niet maar weet wel dat veel blinden en zeer slechtziende zich heel goed kunnen redden het fijt dat ze veel meer op gevoel en gehoor maar ook reuk en smaak moeten doen al is smaak maar een bijzaak
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
@khepput, je hebt natuurlijk gelijk dat je gehoororgaan niet beter wordt als je blind bent. Maar je bent meer bezig met geluidsverwerking dan iemand die ziet. Dus je hersenen registreren en analyseren de geluidssignalen meer en beter. Je hoort beter met je hersenen.
Maar de uitdrukking ontstond toen dat allemaal nog niet bekend was, en vandaar de uitdrukking.
In sommige gevallen is het wel bewezen.
Crossmodale plasticiteit van de hersenen houdt in dat hersengebieden die normaal gebruikt worden voor het verwerken van informatie vanuit een bepaald zintuig voor andere taken gebruikt kan worden als bij iemand dat zintuig niet werkt.
Het hersengebied dat bijvoorbeeld bij niet-blinden gebruikt wordt voor het verwerken van de informatie vanuit de ogen, hoeft bij blinden niet daarvoor gebruikt te worden, en een deel daarvan kan dan een andere taak deels gaan overnemen, zoals het verwerken van geluid. Uit onderzoek blijkt dat mensen die vanaf geboorte of vanaf jonge leeftijd blind zijn, beter zijn in het herkennen van gesproken klanken dan niet-blinden.
Maar het is voor zover ik begrijp niet zo dat elk niet-functionerend zintuig automatisch zorgt dat andere zintuigen beter functioneren, of in ieder geval niet bewezen. Onderaan bron 1 staan verwijzingen naar allerlei onderzoeken op dit gebied (al zijn het wetenschappelijke artikelen die ook nog eens veel Engelse vaktermen bevatten, wat het erg taaie kost maakt, ik heb het zelf daarom maar bij 1 voorbeeld gelaten)