Nee, er zijn verschillende manieren van broedzorg en eentje daarvan is dat de spin na verloop van tijd doodgaat en dat het lichaam kan worden opgegeten door de kleintjes maar veel andere spinnen leven nog een poosje nadat ze eitjes hebben gelegd. Je hebt zeker naar de film gekeken vanavond? Het laatste voorbeeld is dus Charlotte:

Broedzorg

Broedzorg komt bij spinnen veel voor, er zijn verschillende vormen beschreven. Bij de meeste soorten bewaakt het vrouwtje haar eitjes. De eitjes worden in een beschermende cocon geplaatst, worden verstopt in de directe omgeving of worden op het lichaam meegenomen. Andere soorten kleven de eitjes tegen elkaar en nemen de bol-vormige klont eitjes mee tussen hun cheliceren. Dergelijke soorten laten hun eitjes nooit los, ze kunnen dus niet eten tot het nageslacht is uitgekomen. Voorbeelden van spinnen die hun eitjes in de monddelen nemen zijn de in huizen levende lijmspuiter en de trilspin.

Andere soorten nemen de eicocon mee onder hun achterlijf, zoals bekend is van veel wolfspinnen.[3] Als de eitjes uitkomen dragen de vrouwtjes de jonge spinnetjes nog enige tijd mee op het achterlijf.

Sommige spinnen, zoals de kleine wigwamspin (Phylloneta sisyphia), geven voedsel op aan hun jongen, waarbij de spiderlings door met hun poten te zwaaien aangeven gevoerd te willen worden. De spiderlings van deze soort groeien hierdoor veel sneller.[3]

Een verregaande vorm van broedzorg is beschreven van de soort Stegodyphus pacificus, waarbij het vrouwtje haar eitjes afzet in een ondergronds holletje en hierin zelf ook verblijft om ze te bewaken. Als de spiderlings uit hun ei kruipen voert ze de spinnetjes door voedsel op te geven. Na een tijdje sterft het vrouwtje en zuigen de spiderlings haar lichaamssappen op. Doordat ze al deze tijd in een hol leven hoeven de spiderlings niet op jacht naar prooien en zijn ze beschermd tegen gevaar. Dit verhoogt de kansen voor het nageslacht van het vrouwtje wat de verklaring is van haar zelfopoffering.[31]
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen een vrouwelijke spin legt eitjes.
Dus nee, HIJ gaat niet dood.

Zij ook niet trouwens.
Hoewel bij sommige spinnensoorten de vrouwtjes na het leggen van de eitjes, niet heel erg lang meer leven...

Toegevoegd na 6 minuten:
De vrouwtjes kruisspin sterft wel vrij snel na het afzetten van de eiercocon.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruisspin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Scherp opgemerkt!