Welke rol speelt Adenosine bij slaap?

Hoe zorgt Adenosine ervoor dat je gaat slapen word het door je lichaam geproduceerd? Kan iemand me daar wat info over geven misschien ook wat extra info over stoffen die betrekking hebben op slaap?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Adenosine hoort tot de geneesmiddelengroep die bedoeld zijn voor het normaliseren van het hartritme.
Het wordt bij hartritmestoornissen voorgeschreven.

Het wordt ook gebruikt bij een onderzoek naar de doorbloeding van de hartspier. De eerste dag komt je voor het rustonderzoek en de tweede dag voor het onderzoek met Adenosine. Dit is een vloeistof die de doorbloeding van de hartspier stimuleert.

Het is voor zover ik weet en kan vinden, geen middel om beter te slapen.

Mogelijk ben je in de war met melatonine.
Melatonine is een hormoon dat bij mensen in de epifyse (pijnappelklier) geproduceerd wordt uit serotonine en in een met de tijd van de dag variërende hoeveelheid aan het bloed en het hersenvocht wordt afgegeven. Het is bij vele dieren van invloed op het slaap-waakritme en het voortplantingsritme.