Is vanaf deze foto te zeggen of dit de kastanje boleet of eekhoorntjesbrood is?

Heb de paddestoel niet gekneust (vond het zonde hem te beschadigen) om te kijken of er een verkleuring zou optreden. Ik hoop dat de foto misschien al genoeg zegt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

Dat is een oranje berkenboleet (Leccinum versipelle, ook bekend als Boletus testaceo-scaber. ) Vrij rijzige paddenstoel vergeleken met eekhoorntjesbrood (plomp) en kastanjeboleet (wat lager en meer afgeplat, donkerbruine bovenkant).
Boleten leven samen met bomen in een soort symbiose, waarbij de boleet helpt met het mineraliseren van organisch materiaal en de boleet wordt voorzien van suikers door de boom. Als de aanvoer van suikers ophoudt worden de schimmels soms wat kwaadaardiger en beginnen ze aan de boom. Op voedselarme gronden is het moeilijk bomen aan te laten slaan, vanwege het ontbreken van de schimmeldraden van boleten. (bron 2)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je het door jou gevonden exemplaar vergelijkt met de gegevens, die hierna volgen van wiki, kom je misschien tot een antwoord.
Zelf ben ik niet zo'n kenner.

Gewoon eekhoorntjesbrood

Taxonomische indeling
Rijk: Fungi (Schimmels)
Stam: Basidiomycota
Klasse: Agaricomycetes
Onderklasse: Agaricomycetidae
Orde: Boletales
Familie: Boletaceae
Geslacht: Boletus
Soort
Boletus edulis
Bull. (1782)
Afbeeldingen Gewoon eekhoorntjesbrood op Wikimedia Commons
Portaal Biologie
Gewoon eekhoorntjesbrood (Boletus edulis) is een paddenstoel die behoort tot de familie Boletaceae.
Meestal wordt er de ondersoort Boletus edulis susbp. edulis mee bedoeld. Het is een uitstekend eetbare soort met een verfijnde smaak, die -ook in gedroogde vorm- uitstekend in fondue verwerkt kan worden. In de Alpen zijn boleten in gedroogde vorm veelgevraagd en duur.
Het gewoon eekhoorntjesbrood heeft aan de onderkant van de bruine, enigszins plakkerige hoed die 30 cm in doorsnee kan worden, een sponzig aandoend stelsel van fijne buisjes in plaats van lamellen. De steel wordt niet langer dan 25 cm en vertoont een licht netwerk aan de bovenkant. Deze soort komt met een aantal nauw verwante soorten overal in Europa en Noord-Amerika in dennenbossen voor. Er bestaat een symbiotische relatie met de inlandse eik en Amerikaanse eik. Ook in aanplant van dennen in andere werelddelen, bijvoorbeeld in Hogsback in Zuid-Afrika, wordt hij gevonden.
Gewoon eekhoorntjesbrood wordt soms met de bittere boleet (Tylopilus felleus) verward.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Moolkeesje, bedankt voor je reageren! Uiteraard had ik al rondgeneusd, ook op wiki, maar zou graag van een kenner horen of die er wat over kan zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als kind ervaarde ik al dat dat enkel Eekhoorntjesbrood een meer donkere hoed hebben en een veel dikkere steel aan de onderkant,ook de sponzige onderkant is iets donkerder.
Bij de andere,de boleet,is de hoed,en ook de sponzige onderkant lichter en is de steel dunner en wel een steel die zowel boven al onder even dik is.
Wel zijn beide paddenstoelen perfect eetbaar,zowel rauw als gebakken.
Het lekkerst in de pan met een beetje boter en geglaasde uisnippers.
Smakelijk.