Kun je bij een agapornis het geslacht aan de kleur van de pootjes zien?

Ik heb een koppel. De ene heeft grijze pootjes,de ander roze. Zegt dat wat over het geslacht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
22.3K

Het beste antwoord

De vrouwtjes zijn vaak iets voller van bouw en hebben vaak een iets grotere snavel. Maar het uiterlijk geeft in ieder geval nooit echt 100% zekerheid.

Kenners nemen de vogel in hun handen en voelen met hun vinger aan de onderzijde van de vogel. Bij vrouwtjes zit er vlak bij de staart een grotere opening dan bij mannetjes. Er moet immers een ei uit kunnen komen.

Overigens is dit verschil pas echt goed te voelen indien het vrouwtje in broedstemming is.

Voor echte zekerheid kun je de vogels laten sexen, via een dierenarts. Er zijn ook instanties waar je een veer van de vogel naar toe kunt sturen en waarmee ze dan aan de hand van DNA het geslacht van de vogel kunnen bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee bij agapornissen is geslachtsbepaling niet te zien aan de pootjes, zelfs nauwelijk aan de verdere uiterlijke kenmerken.

Het verschil tussen een mannetje en een pop is voor een leek nauwelijk te bepalen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is niet aan de kleur van de pootjes te zien.
Alleen echte kenners kunnen de beestjes "seksen", bij vogels is dit namelijk veel moeilijker dan bij bijvoorbeeld konijnen.

Ga ook niet blind uit van eventuele beschreven kenmerken van mannetjes of vrouwtjes. Onze agapornis had destijds alle uiterlijke kenmerken van een mannetje, maar opeens begon hij eieren te leggen... we hebben alle boekjes erop nageslagen, maar mannetjes kunnen echt geen eieren leggen.
Onze Sjaak is dus alsnog Sjaakelien geworden :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi ook een leuke naam :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, doet me denken aan onze Kaketoe die we vroeger hadden. Die heette Sjakko, tot hij eieren ging leggen. Toen heette die ineens Sjakkolien (behoorlijke overeenkomst met jouw verhaal...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat hier sinds 10 min. de papagaai van de buren en die heet ook Sjaak, nog geen ei gezien, dus hou ik het nog maar op Sjaak.
Papagaaien kunnen alleen door een inwendig onderzoek bekeken worden van welk geslacht ze zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, misschien wacht buur-sjaak op pasen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL!!!
De mannetjes en vrouwtjes van de meest gehouden agapornis soorten - roseicollis, personatus en fischeri - zijn niet aan de hand van uiterlijke kenmerken van elkaar te onderscheiden. Het geslacht van een agapornis kan alleen op basis van broedresultaten, endoscopie of dna onderzoek betrouwbaar vastgesteld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Je
Op uiterlijke kenmerken kun je niet zien wat het is bij een agapornis. Ook niet qua kleur van de pootjes ofzo.
Heb zelf al jaren agapornisen en seks ze zelf. Hiervoor moet je een ervaren iemand zijn die weet hoe je het kunt voelen (bij de bekkenbotjes) en dan nog is het erg moeilijk te bepalen.
De uiterlijke kenmerken onderscheiden de diverse soorten in het agapornidevolkje (fisheri, personatus,etc)

Overigens kunnen agapornisen ook koppeltjes vormen met hetzelfde geslacht. Dicht tegen elkaar aanzitten enzo... echter als er keuze is uit het andere geslacht gaan ze daarvoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de info +