Als op aarde alleen de eerste 36 elementen bestonden, had 't leven dan op aarde kunnen ontstaan?

Er even vanuit gaande dat 't leven hier is ontstaan (is misschien niet zo, maar ik denk 't wel). Ik geloof dat de eerste 92 elementen 'natuurlijk' aanwezig zijn op aarde. Maar wat nu als alleen de eerste 36 elementen op aarde zou bestaan? Zou dat leven kunnen laten ontstaan of anders ondersteunen?
De halfwaardetijden gooien misschien roet in 't eten - want 'als element 36 er wel is, waarom 37 dan niet?' zou je misschien kunnen denken. Want als de halfwaardetijden relatief dicht bijelkaar lggen (wat niet zo is bij de elementen met een heel hoog nummer), dan is 't wellicht uiterst zeldzaam (zelfs in een heelal 10^23 met sterren) om een planeet te vinden waar element 36 wel zou bestaan, maar 37 niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Periodiek_systeem

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

Het leven hier is voornamelijk gebaseerd op verschillende verbindingen op koolstof-basis. Da's nummer 6.

Er waren waarschijnlijk een hoop dingen anders geweest, omdat de mogelijkheden minder zijn, maar ik zie niet in waarom het onmogelijk zou zijn. Het Urey-Miller experiment heeft ook aminozuren geproduceerd, en die gebruikten alleen H2O, CH4, NH3, en H2. Je komt dan niet hoger dan O, da's nummer 9 op de lijst. De bouwstenen van het leven zijn dus prima te produceren met alleen de eerste 36 elementen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet nog niet wie er gelijk heeft - dus sluit ik de vraag, voorlopig zonder een beste antwoord te kiezen.
De meeste geavanceerdere levensvormen hebben sporen elementen (zeer kleine hoeveelheden) nodig van de hogere elementen.
Zonder dezen zou je niet in leven blijven. Een aminozuur op zich gaat nog wel zonder die hogere elementen maar een aminozuur is slechts een bouwsteen, niet het leven zelf.

Wij hebben bv ook ijzer nodig voor zuurstof transport (rode bloedlichampjes.(Fe is nog wel behorend bij de 36 elementen).

Onze schildklier en lymfeklieren echter hebben oa jodium nodig, niet voor niets wordt jodium zout toegevoegd aan keukenzout.. Jodium is element 50
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, voor de oplossingen die wij nu gebruiken heb je misschien wat hogere elementen nodig, maar de natuur werkt gewoon met wat er is. Als de hogere elementen er niet waren, zouden er misschien andere oplossingen ontwikkeld zijn.
Ja, want de overige elementen worden relatief zeldzaam gebruikt. Wel had de evolutie dan andere oplossingen moeten vinden en waren sommige ontwikkelingen misschien niet mogelijk geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel elementen vinden een functie in het leven,
er zijn maar enige elementen lichaamsvreemd, die we dus kunnen missen als kiespijn.
Om er een paar te noemen, Hg Ho At.Pb, U,Cd, PT, Be(!)
Elementen als Sn, Sb,Mo, Bi, Sr,I spelen als sporenelementen een rol, de laatste zelfs een hoofdrol,
Jodium (I) in schildklierhormoon.
Au speelt in de reumatologie een rol (goudinjecties).
In de nucleaire geneesskunde ook Tc.
Naarmate onze kennis toeneemt, merken we ook dat
daar exotische elementen een rol spelen.
Met de eerste 36 elementen kunnen we niet toe.
Hopelijk is dat duidelijk.