Bestaan er soorten dieren, planten organismen of andere creaties die (vrijwel) identiek zijn maar op een andere plaats/tijd zijn ontstaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Jazeker!
In evolutionaire biologie wordt dit fenomeen aangeduid als "parallelle evolutie" en "convergente evolutie".

Alle levende organismen op aarde hebben een gezamenlijke voorouder: de mens en de apen, maar ook de koala's in Australië, de vissen, en de bacteriën. De vraag is op welk moment en hoe zijn verschillende soorten ontstaan. Er zijn inmiddels meerdere mechanismen geïdentificeerd die het ontstaan van verschillende soorten kunnen verklaren. Zie de eerste link voor de verschillende soorten mechanismen.

Een van de consequenties van evolutie volgens de klassieke theorie (evolutie ontstaat door variatie en selectie), is dat individuen in twee aparte omgevingen, die allebei afkomstig zijn van een gezamenlijke voorouder, op den duur twee aparte soorten kunnen worden.

Neem b.v. als voorbeeld van parallelle en convergente evolutie het moment waarop Australië zich scheidde van Azië, Europa en Afrika. Net daarvoor had je zowel buideldieren als placentadieren op Australië en in het vasteland, maar na de scheiding begonnen de soorten op het eiland zijn eigen evolutionaire pad te bewandelen. De voorouders van alle buideldieren deden het beter op Australië, en de voorouders van de placentadieren in de Oude Wereld. Er ontstonden andere soorten, maar onder vergelijkbare omstandigheden, vond de evolutie toch vergelijkbare oplossingen voor dezelfde problemen.
En zo vind je nu op Australië vrijwel voor elke soort placentadier die wij in Azië, Afrika of Europa kennen, en buideldier die "vergelijkbaar" is: de wolf en de Tasmaanse duivel, de mol en de buidelmol, de eekhoorn en de suikereekhoorn, of zelfs de grote herkauwers (antilopen en runderen) en de kangoeroes die wellicht totaal anders uitzien, maar precies dezelfde niche in hun ecosysteem vullen als dominante grasetende soort.

Het voorbeeld met de dieren is heel "zichtbaar", maar precies hetzelfde gebeurde met planten, bacteriën en paddestoelen, en niet alleen in Australië maar ook b.v. in Madagascar of elders op een kleinere schaal.
Waar het om gaat is dat de soorten in Australië, zonder contact te hebben met de soorten in de Oude Wereld, tot dezelfde oplossingen kwamen, en dus bijna hetzelfde uitzagen.

Ook in verschillende tijden kan dit gebeuren. Neem b.v. de huidige haaien, die in veel opzichten en nieuwe versie zijn van de ichtiosaurus, terwijl de haaien niet van de ichtiosaurus afstammen. Het was gewoon een "succesvol ontwerp" dat opnieuw is ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Viridi
... en de dolfijnen lijken ook erg veel op haaien: taps toelopende lichaam, lange dorsale vin en ventrale vinnen, krachtig staart... Het gaat om een basis succesvol "ontwerp" dat zichzelf herhaalt. Ook de dolfijn vs. de ichtyosaurus was een mooi voorbeeld geweest van zo'n herhaald ontwerp, op zich goede aanvulling.
En ja, de eerste haaien zijn ongeveer twee keer zo oud als de ichtyosaurussen, als ik me goed herinner, maar ik had het over de moderne haaien (die ook erg veel leken op hun voorouders) Ik zeg niet dat de evolutie in Australië en de Oude Wereld precies één "spiegelsoort" van elk dier heeft geproduceerd, maar het is wel opvallend dat vrijwel alle niches gevuld zijn met een placentadier dan wel een buideldier, die ook nog in veel gevallen veel overeenkomsten hebben.
Ik heb niets gezegd over een wet, dat zijn jou woorden. Ik draag juist het voorbeeld van kangoeroes en koeien om te laten zien dat dieren die totaal anders uitzien toch een vergelijkbare niche kunnen opvullen.
Ook paardachtige buideldieren ontbreken in Australië, maar die hebben ooit bestaan, alleen zijn ze allang uitgestorven (naam van de soort kan ik me nu niet herinneren)
Ik denk dat er in de Oude Wereld toch een paar soorten zijn die de niche van de vogelbekdier opvullen. Denk b.v. aan de otters, die voornamelijk vissen eten, maar zeker ook wormen, krabben, enz. net zoals een vogelbekdier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou nog afwachten of er op een of andere exoplaneet ook een parallelle evolutie (mens) is ontstaan!
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (1)

Voor volledige dieren of planten weet ik dat niet maar voor organen is dat zeker. Bijvoorbeeld het oog van een octopus is net zo ingewikkeld als het oog van de mens en kent zelfs een beter ontwerp. Het oog van de octopus heeft namelijk geen blinde vlek omdat de zenuwen achter het oog liggen en niet door de oogkas heen lopen waarmee een deel van het licht wordt geblokkeerd. Dit is een bewijs dat twee verschillende evolutionaire paden tot (vrijwel) hetzelfde resultaat leiden.