In hoeverre is een spin de enige echte vleesetende insect?

Spinnen eten meestal andere insecten. Maar eten zij ook weleens iets anders of lusten ze alleen maar insect? Indien alleen maar insect, zijn ze hier dan de enige in als insect zijnde?
En kun je ze in die zin dan ook een carnivoor noemen of is dat wat te ver gezocht. Zouden ze bijv. ook 'echt' vlees van een gestorven varken of mens kunnen eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let op: hieronder volgen de meldingen dat een spin geen insect is.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt

Het beste antwoord

Vooropgesteld dat een spin geen insect is, zijn insecten zelf ook niet allemaal planteneters.

Er eten veel meer insecten vlees. Bijvoorbeeld wespen (soms), mieren (soms), of libelles (dat zijn roofinsecten). Daarnaast zijn er insecten die dode dieren eten en daarmee helpen met de afbraak.

Alle spinnen zijn echter wel vleeseters.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ging eens googlen en er blijkt toch een plantenetende spin te zijn: Bagheera kiplingi . Mooie naam!

http://www.kennislink.nl/publicaties/eerste-herbivore-spin-ontdekt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed dat je vermeldt dat spin geen insect is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar kwam Taimen als eerste mee. Ik had daar in eerste instantie overheen gelezen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat dacht je van de bidsprinkhaan? Dat is een echte rover. Ook het lieveheersbeestje eet vlees. Tenminste, als je insecten als "vlees" bestempelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een spin is een geleedpotige omdat hij 8 poten heeft en niet 6, zoals dat bij insecten hoort.