Zit er meer pectine in de schil of in het vruchtvlees van de appel, peer en komkommer?

Ik schrijf een profielwerkstuk en onderzoek hierin of men de appel, peer en komkommer met of zonder schil moet eten. Pectine is een stof die goed is voor de mens, maar komt het meer voor in de schil of in het vruchtvlees?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Antwoorden (2)

Pectine komt voor in de celwanden en vind je daardoor door de hele vrucht. Het zit meer in onrijpe vruchten en bij sommige vruchten winnen ze pectine uit de schil.

Je kunt dus niet zomaar zeggen of het meer in de schil of in het vruchtvlees zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pectine zit vooral in de schil en het wit van citrusvruchten, het lijkt mij niet lekker om dat rauw te eten. Sommige vruchten bevatten veel pectine in de schil en de pitten, maar ook in het vruchtvlees. Pectine wordt ook gewonnen uit appelpulp, suikerbietenpulp en citruspulp, dat bij het maken van sap na het persen overblijft.Hier wordt dan poeder van gemaakt, wat in diverse levensmiddelen gebruikt word. Ook is jam ondanks het hoge suiker gehalte ook nog gezond.