Nee. De sedatie (=verdoving) door de narcose is kunstmatig, je komt er niet door in een echte slaap, en dus ook niet door in de droomslaap.

Toegevoegd na 16 uur:
Wat ik schreef in reactie bij een ander antwoord: onder een normale narcose is er niet genoeg hersenactiviteit om te kúnnen dromen. Bij een ‘roesje’ (met benzo’s) zou het nog kunnen, maar ook daarvan is bekend dat die dingen de REM-activiteit nogal drukken, dus veel zal er niet van over zijn.

Soms rapporteren mensen wel eens dat ze onder narcose hebben gedroomd. Het zou mogelijk kunnen zijn dat de narcose dan niet diep genoeg was en dat er toch nog genoeg activiteit was om te dromen. Maar waarschijnlijker is het dat iemand dan gedroomd heeft tijdens het wakker worden (en doezelen) ná de narcose, niet tijdens de narcose zelf. Omdat de bewusteloosheid opgewekt door narcose ook alle tijdsbesef wist, kan het goed zijn dat dit door elkaar wordt gehaald.

Ik denk dus dat mensen die rapporteren dat ze "tijdens de narcose" gedroomd hebben, in werkelijkheid zich een droom herinneren van vlak ná de narcose. Soms ben je dan nog een beetje suf of slaperig, en dan val je dus uit jezelf in slaap. Een belangrijk verschil met de narcose'slaap' is dat je uit zo'n slaap gewekt kunt worden van buitenaf. Het is dus een veel natuurlijker slaap, en tijdens die slaap is droomactiviteit mogelijk. Maar uit een narcose kun je dus níet gewekt worden. Al roept men je naam, stoot iemand je aan, snijden ze je buik open: je reageert niet. Je kúnt niet reageren, omdat je bewustzijn is uitgeschakeld. Daarom kun je ook niet dromen, want daarvoor moeten je hersenen het droomproces aan kunnen sturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, mijn ervaring is dat dat kan. Wel had ik me van tevoren voorgenomen om te dromen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Hoe kan het dan dat iedereen die onder narcose is geweest vertelt dat ze zich daar achteraf helemaal niets van kunnen herinneren? Het lijkt mij stug dat jij dan wel nog zou weten dat je gedroomd hebt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder een normale narcose is er niet genoeg hersenactiviteit om te kúnnen dromen. Bij een 'roesje' (met benzo's) zou het nog kunnen, maar ook daarvan is bekend dat die dingen de REM-activiteit nogal drukken, dus veel zal er niet van over zijn. Soms rapporteren mensen wel eens dat ze onder narcose hebben gedroomd. Het zou mogelijk kunnen zijn dat de narcose dan niet diep genoeg was en dat er toch nog genoeg activiteit was om te dromen. Maar waarschijnlijker is het dat iemand dan gedroomd heeft tijdens het wakker worden (en doezelen) ná de narcose, niet tijdens de narcose zelf. Omdat de bewusteloosheid opgewekt door narcose ook alle tijdsbesef wist, kan het goed zijn dat dit door elkaar wordt gehaald.
Ik heb tijdens alle narcoses gedroomd, en weet me daarna ook altijd de droom goed te herinneren.

Maar dat kan goed pas op het laatste moment zijn, Ik vermoed dat ik dan al uit de narcose aan het komen was maar nog niet echt wakker was.

Het waren overigens allemaal leuke dromen, maar mijn dromen zijn altijd leuk;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dan na de narcose als je in slaap bent gevallen kan je in een droom slaap vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, tijdens de algehele anesthesie (narcose) is er geen sprake van slaap (zoals de eerste reageerder meldde). Er is geen REM-activiteit en dus ook geen dromen. WQel kun je gedachtes/stemmingen van vlak voor de anesthesie als het ware meenemen tot na de operatie. Mensen die huilend in narcose gaan worden ook zo weer wakker. Wel is de periode net na de anesthesie een periode met soms veel slaperigheid, waardoor je dan wel echt kan slapen en dus kan dromen. Zelfs voor de operatie kun je van het pilletke om te ontspannen slaperig worden en in slaap vallen. Slaap is dus een wezenlijk andere zaak dan narcose (=algehele anesthesie).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger gebruikte men ketamine en dan droom je.
Tegenwoordig gebruikt men propofol en dan denk je niet en droom je niet.
Om awareness te voorkomen krijg je vlak voor narcose een plakker op je voorhoofd met elektroden die een eeg van je frontale kwab maakt. men kan dan zien of je wel of geen bewustzijn hebt.
Deze methode is kort geleden ontwikkeld en wordt nu vaak toegepast.
Dus je droomt NIET onder narcose maar met een roesje (Dormicum of het nauwelijks nog gebruikte ketamine) kun je wel degelijk dromen.
Een roesje is dan ook GEEN narcose.