Waarom kan Nederland de wolf niet herintroduceren in de bossen?

Natuurlijk ben ik er van bewust dat er dan jagers op af zullen komen, maar wat als de overheid er dan niet gewoon een flinke straf op legt voor het doden van een wolf in Nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (5)

Een wolf heeft een grote oppervlakte nodig om te jagen en überhaupt te leven. En natuurlijk prooidieren. Aan beide is in onze kleine bosjes een gebrek.

Daarnaast zullen wolven de makkelijkste prooi pakken die ze kunnen vinden. Vaak zal dat vee zijn, of een pony die iemand in de wei heeft gezet, of een huisdier. Mensen stellen zulke akties niet op prijs.

Tot slot bestaat veel van onze begaandheid met de natuur slechts in theorie. Oh ja, we zouden het prachtig vinden als de oorspronkelijk aanwezige dieren zouden terugkeren in onze bossen - althans, dat antwoorden we wanneer we een enquete invullen. Maar o wee als blijkt dat er plannen bestaan om in "ons favoriete bos" wolven te introduceren. Dat is eng, dat is gevaarlijk, dus dat willen we niet!
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik denk dat de wolf zichzelf zal introduceren. In 2011 is er ook zelfs een (hoogstwaarschijnlijk) gesignaleerd. We moeten er echter niet vanuit gaan dat de wolf zich permanent zal vestigen. Het is te klein, te druk en niet al te veel prooi voor een grotere populatie. Vermoedelijk zal de wolf niet veel verder komen dan het grensgebied en slechts af en toe is een uitsapje maken naar ons land.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederland : wolven vakantie land ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zullen alleen geen hele wolventroepen op dat pietepeuterige stukje Veluwe gaan wonen, ze hebben nogal wat ruimte nodig. En dat wild van ons zit uiteindelijk ook opgepakt in die paar reepjes natuur. Kortom, geschikt als vakantieoord (knipoog naar burdy) maar niet als residentie.
De wolf herintroduceren kent meerdere kanten, .q. problemen. Ten eerste een leefgebied waar een roedel wolven kan leven. Ik weet niet hoe groot dat moet zijn, maar Nederland kent niet veel grote stukken natuur. Daarnaast moet er genoeg te eten zijn. Biedt de natuur dat niet, dan zullen de wolven elders hun eten gaan zoeken, of in andere natuurgebieden buiten Nederland, of ze gaan zich voeden met het vee van de boeren. Daarnaast moet er voorkomen worden dat er niet teveel wolven komen, want hoe meer er zijn, hoe meer voedsel nodig is en hoe sneller ze overlast kunnen gaan veroorzaken. De wolf kent in Nederland geen natuurlijke vijand behalve de mens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat de wolf al weer terug is. De wildstand in Nederland is trouwens zo goed dat er hier een flinke populatie onderhouden kan worden. Via de Bern conventie en latere wetten en EU richtlijnen is de wolf overigens beschermd, hoewel ze daar in Noorwegen nog niet helemaal van overtuigd zijn. Bij schade aan vee wordt nogal snel tot afschot overgegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is vooral een politiek probleem. Bij introductie in Frankrijk enkele jaren geleden in de Franse Alpen waren de locale boeren enorm boos en kladden de tour-de-france-route onder met leuzen 'non-au-loupe'.
En in Nederland is het nog erger, want bij elk zielig dier is er een werkgroep of individu die zich als de redder in nood opwerpt. Zie de oeverloze discussie rond het voeren/afschieten/laten doodgaan van beesten in de Oostvaardersplassen. Iedereen heeft gelijk en iedereen is een expert.

Tja en als een wolf ooit een lief hondje grijpt, is Leiden in last.

De aanwezigheid van een jager zoals de wolf wordt bepaald door de aanwezigheid van voedsel. Geen wild, geen wolf. Voedsel hoeft geen probleem te zijn want op de Hoge Veluwe lopen zóveel wilde zwijnen dat jager al moeite hebben het aantal naar beneden te krijgen.

Dus in theorie zou het kunnen, in ons landje niet mogelijk. Een verdwaalde Duitse wolf die bij ons op bezoek komt is overigens best mogelijk en dat zou al heel mooi zijn.