is de wetenschap al zover om zelf organismes te kunnen creëren?

om bijvoorbeeld al eerder uitgestorven organismes (dieren, planten, schimmels en bacteriën) weer te "scheppen"of "creëren"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

- Wat betreft het opnieuw levend maken van uitgestorven organismen kan men stellen dat we zo ver (nog) niet zijn. Met gevonden fossiele dino's is dat uit te leggen.

Dat men DNA uit fossielen kan halen is op zich niet het grootste probleem, want dat lukt soms wél. Zo is men er in geslaagd om bv. DNA te halen uit sabeltandtijgers, mammoeten, en allerhande fossiele diertjes ingesloten in amber (barnsteen). In tegenstelling tot wat men een paar jaar geleden beweerde, is men er echter nog niet in gelukt om bruikbaar DNA uit fossiele dino's te extraheren. Maar zelfs als men daarin toch zou slagen, dan nog zou het niet mogelijk zijn om met dat DNA een dino te reconstrueren. Immers het beetje DNA dat men zo zou bekomen, zou slechts een héél klein stukje zijn uit het hele dino-genoom en om een organisme te reconstrueren moet men minstens over een volledig genoom beschikken.
Dan zijn er tal van zgn. epigenetische factoren die men niet controleert. Epigenetische factoren zijn allerhande interacties tussen het DNA en bepaalde stoffen die met DNA reageren (bv. door er zich op te binden) en het zijn precies die reacties die mee bepalen hoe de informatie in het DNA wordt omgezet tot het uiteindelijke organisme (of beter het "fenotype" van dat organisme)

- Wat betreft het scheppen van nieuwe creaties is een poging ondernomen door de onderzoeker C. Venter. Het hangt een beetje van de definitie af wat men onder nieuw leven verstaat:

Onderzoekers van het J. Craig Venter Instituut zijn erin geslaagd een ‘lege’ bacterie tot leven te wekken door er synthetisch DNA in te stoppen. Zo herschiepen ze Mycoplasma mycoides, een bacteriesoort die al bestond.
Venter’s onderzoeksinstituut heeft al het erfelijk materiaal van een bacterie vervangen door een in het lab gemaakte sliert DNA, die vervolgens de controle over de cel overnam.
Nieuw leven is het feitelijk niet, want ‘deze onderzoekers maken gebruik van een cel die nog alle oorspronkelijke componenten heeft, zoals enzymen, tRNA’s, structurele eiwitten, vetten en suikers. Je kunt het vergelijken met een computer waarin je het besturingssysteem vervangt. Dan heb je niet opeens een nieuwe computer.’
Maar ja, een computer plant zich niet voort, en deze bacterie wel.
Het roept de vraag op wat leven eigenlijk is. Leeft een streng DNA, leeft een cel zonder DNA? Of is er pas sprake van leven als de twee worden samengevoegd? Het is een kwestie van definitie.

En wat te denken van gemuteerd fruit of groente, is dat ook nieuw leven etc..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant is misschien nog het Urey-Miller-experiment:
Het gaat daarbij niet zozeer om leven te maken wat een eigen metabolisme en voortplanting etc. heeft maar wel meer de 'noodzakelijke' beginselen voor het ontstaan ervan. "In het experiment wordt een mengsel van methaan, ammoniak, waterdamp en diwaterstof verwarmd en blootgesteld aan elektrische ontladingen, die de bliksem op de vroege Aarde moest simuleren. Men veronderstelt dat de wrijving van de stofdeeltjes die vrijkwamen bij vulkanische uitbarstingen verantwoordelijk waren voor deze bliksem. De samenstelling van het mengsel werd gekozen op grond van wat men op dat moment aannam over de atmosfeer van de jonge Aarde voor er leven was. Na een week continu te hebben gedraaid met hun opstelling vonden Miller en Urey dat 10 tot 15% van de koolstof in het systeem zich nu in organische verbindingen bevond. Twee procent had aminozuren gevormd, waaronder 13 van de 22 die tegenwoordig door levende cellen worden gebruikt, glycine kwam hiervan het meest voor. Er werden ook suikers en lipiden gevormd. Echter de bouwstenen van DNA en RNA (nucleotiden) ontbraken in zijn geheel. Simpele versies van nucleotiden zoals nucleosiden (nucleotiden zonder fosfaat groep) werden ook niet gevonden." zie reactie 2 voor de voorwaarden voor leven:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de wetenschap kunnen de volgende kenmerken van leven worden beschouwd: "In de biologie wordt een lijst van kenmerken (ook wel levensfuncties genoemd) gebruikt om aan te geven wanneer men spreekt van leven. Daarbij wordt iets dan als levend beschouwd als het alle of de meeste van deze levensfuncties heeft: -Homeostase: het vermogen van een organisme om het interne milieu constant te houden.
-Leven vertoont organisatie en structuur: er is een verband tussen vorm (anatomie, histologie, morfologie) en functie (fysiologie, gedrag). De basale bouwstenen van het leven zijn cellen.
- Metabolisme of stofwisseling: het opnemen van energie van het geheel van biochemische processen die plaatsvinden in cellen en organismen ten behoeve van de activiteit, groei, voortplanting en instandhouding. Energie wordt van de ene vorm in de andere vorm getransformeerd.
- Groei: het proces van toename van grootte en complexiteit.
- Er vinden aanpassingen plaats in structuren of gedrag, die de organismen beter in staat stellen te overleven of voor nageslacht te zorgen. Dit principe van adaptatie aan het milieu is fundamenteel voor de evolutie van populaties.
-Prikkelbaarheid: het kunnen reageren op stimuli, op veranderingen in het uitwendige of inwendige milieu van het organisme.
-Voortplanting: het proces waarbij een organisme voor nakomelingen en voor het voortbestaan van de soort zorgt. Voor geslachtelijke voortplanting zijn twee individuen nodig. De nakomelingen hebben kenmerken van beide ouders in nieuwe combinaties." Zoals je ziet veel kenmerken niet aanwezig bij het miller experiment.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi, zeer uitgebreid antwoord +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind ook dat de experimenten van Venter baanbrekend zijn, maar of het scheppen van leven zó nabij is... dat weet ik niet zo zeker...
Wat Venter heeft aangetoond is, zoals Viridi terecht aangeeft, dat het cruciale onderdeel, de DNA, volledig vervangen kon worden, maar dat is iets fundamenteel anders dan een nieuwe leven 'de novo' scheppen.
Het experiment zal pas geslaagd zijn als je alle onderdelen van de cel kan synthetiseren, en het geheel laten functioneren als een levend wezen.
Dankzij de PCR technieken is het produceren van DNA op maat relatief eenvoudig geworden, maar het synthetiseren in het lab van een geheel nieuwe celmembraan met zijn membraaneiwitten en glycocalix, mitochondriën, ribosomes... en zelfs de meer eenvoudige componenten uit de cel zoals tRNA en enzymes is een andere koek, en dat is nog niet gelukt.

Andere antwoorden (1)

Nee. We kunnen al veel maar leven scheppen? We zullen eerst moeten definieren wat leven is. Een computer leeft in feite ook, hij dient alleen voeding te hebben. Een mens leeft bij de gratie van een aantal randvoorwaarden. Maar wat leven is? Een organisme leeft omdat het zichzelf vermenigvuldigd/reproduceert. Als we een computer maken die zichzelf kan reproduceren en we geven hem grondstoffen of de mogelijkheid om die grondstoffen te vinden, leeft die computer dan?